måndag, september 08, 2008

Oskuld eller inte?

Läste aftonbladet på nätet och läste det här:
”Är jag fortfarande oskuld?” Läs vad Linn Heed svarade i chattet.
och blev nyfiken på svaret. Jag tycker själv att hela oskuldsgrejen är fånig i sig och för att inte tala om heteronormativitet eller helt enkelt sexnormativitet.
Man kan ha sex på många olika sätt oavsett kön och hela oskuldsbegreppet känns ganska förlegat vid det här laget.
Men iaf.
Svaret Linn gav var så här:
Linn Heed säger: I den fysiologiska bemärkelsen av att vara oskuld, det vill säga ej penetrerad i ett samlag, så är du fortfarande oskuld. Att ha petting eller smeksex är inte samma sak som samlag. Oralsex är en form av sex och även penetrerande, fast i munhålan. Vad som räknas som vad kan egentligen bara du själv komma fram till. Du har inte haft samlag, men oralsex. Den som det är viktigast för att reda ut dessa begrepp, är för dig själv. Vart går gränserna för dig? Kan du säga nej och stå för det? Kan du säga ja och mena det? Det handlar om att våga känna efter och sedan omsätta dessa känslor i praktisk erfarenhet.
Det jag reagerade på först var ju den "fysiologiska bemärkelsen" av att vara oskuld. Betyder det att man som kille fysiologiskt sett är oskuld så länge man inte blivit penetrerad?
Och penetrerad av vad? Om det bara är penetrationen som räknas "fysiologiskt" borde det väll räcka med en dildo eller rent av ett finger? Eller är ett finger för litet? Räknas man som oskuld även om man blivit penetrerad av en pytteliten kuk? Eller är det bara själva kukens varande i fittan som räknas? Hur gör ett par centimeter så stor skillnad? Om man har kuken på fittan men inte i.
Är det bara fittan som gäller eller funkar analen? Oral penetration räcker ju tydligen inte iaf.
Handlar "oskuld" om att ha haft sex eller om samlag? Och vad är då samlag? Något som skulle kunna leda till barn?
Det här fysiologiska oskuldsbegreppet gav många fler frågor än svar tycker jag.
Jag tycker dom här olika gradskillnaderna på sex är väldigt tråkiga och dåliga för personers sexuella utveckling.
Det RIKTIGA sexet är inte det som känns bäst eller är härligast utan det är när kuken är i fittan.
Tyvärr är det ju SÅ problematiskt att dom flesta kvinnor inte kan få orgasm av riktigt sex utan att man måste göra massa annat extrajoxande.
Kommer lätt och tänka på något hoe-looking man skrivit:
Att få orgasm av heterosexuellt penetrationssex är däremot rätt svårt (läs: det är inte säkert att...) Vaginalorgasmen är alltså till för vissa men inte för alla. Därmed framställs den som något sjukt spektakulärt och eftersträvansvärt.
som ytterliggare exempel på hur viss typ av sex anses mer rätt, lite finare, lite mer eftersträvansvärt osv än annan.
Som ytterligare exempel på det där med hur dumt det känns att tänka på det där "riktiga sexet" tycker jag ett stycke i Egalias Döttrar är lysande som jag läste hos cupcake carny:
-Avelsrädslan spelar väl stor roll. Vi tänker alltid på att det kan bli barn av det. En kvinna behöver ju aldrig tänka på det. Jag har tänkt på hur stor skillnad det är på kvinnor och män på just den punkten. Hos oss är liksom den vällustiga könsakten och själva fortplantningen förenade, alltså, för jag tycker i alla fall att det är skönast... Han rodnade lite, att det är skönast att ha den inne i livgången. (...) Det är så fantastiskt fint men jag har bara upplevt det två gånger. Du måste ha mod att säga att du vill ha det så och kvinnan måste vara otroligt tålmodig och hänsynsfull...
- Petronius hade trott han varit ensam om att ha sådana lustar. Men det kan ju bli barn på det sättet!
- Ja, det var just det jag tänkte på. Att vi tycker om att göra det på ett sätt som det kan bli barn av. Och det problemet har ju inte kvinnor. Hos dem är ju vällusten och fortplantingen skilda åt (...). Vi tänker helatiden på oss själva som avelsdjur, för det har vi lärt oss från det vi var i puberteten, kanske innan dess. Och när vi blir upphetsade tänker vi bara på att det kan bli barn om vi följer våra lustar, och då blir vi skamsna och rädda och vågar inte prata om det. (...)
Fascinerande liksom.
Men för att återgå till det där med oskuld tycker jag ändå Linn ger ett bra svar sen, som hos mig tyvärr överskuggas av alla tankar den där fysiologiska definitionen gav.
Men det är väll upp till var och en vad dom vill räkna som sex och inte.
Barnagörande penetrationsdefinerat oskuldsbegrepp känns jävligt förlegat idag, gör det inte?

2 kommentarer:

Unknown sa...

borde man inte veta slv om man är oskuld eller inte? jag menar du har väl själv koll på vad du har gjort eller inte och det är du själv som bestämmer vad som räknas eller inte räknas eller hur man nu ska uttryckadet.
det enda bra med sådana frågor och inlägg är hur underhållande det är för andra att läsa. annars föreslår jag, om du är under 23, gå till ungdomsmottagningen och få bättre svar gratis!
haha, ditt inlägg här rörde på sätt och vis något jag funderat på i dgar. dock inte dte här med att vara oskuld eller inte utan när man skickar in frågor om sitt sexliv till olik frågespalter.

Mattias S sa...

Jo, men just prat om fysiologisk oskuld och liknande dumheter gör folk mer osäkra så att dom inte gör det.
Blir sånna sammanträffanden ibland. :)