måndag, oktober 27, 2008

Varför bota symptomen, inte sjukdomen?

Aftonbladet skriver: "Akne kan leda till depression".
Jag blir jävligt upprörd över hela den artikeln.
Problemet är ju inte aknen i sig utan det sjuka samhälle vi lever i.
FULHET KAN LEDA TILL DEPRESSION! Här hittar du var du opererar dig!

Jag kanske är naiv och dum i huvudet men jag tycker vi ska ändra på samhället så det blir ett mer öppenhjärtligt och accepterande samhälle där man inte behöver bli utstött för att man har problem med akne t.ex.

Skit på er jävla as.

8 kommentarer:

Thomas sa...

Det handlar ju bara om att skapa marknader, fler sätt att suga folk på pengar. Rädsla funkar skitbra för det. Kolla bara på USA.

Anonym sa...

Jag förstår din upprördhet men ibland i svåra fall kan det verkligen behövas. Min bror tog mediciner som hade akne som biverkning i tonåren och i hans fall var det inte en utseende fråga som gjorde att han fick hjälp utan svårigheten av hans problem, han fick som stora bölder på rygg och axlar som gick sönder och måste gjort väldigt ont, hans kläder var alldeles blodiga på insidan. Men i mer "normala" fall som för mig själv som visserligen led av min akne men att kalla den för "sjukdom" är helt fel ute.

Rebecka sa...

Naturligtvis är det samhället det är fel på! Tyvärr är det så mycket lättare att bara bota symptomen. Om du vill rädda världen, så är jag på din sida.

Anonym sa...

men snälla du
har du tänkt på att acne är ett smärtsamt tillstånd som gör väldigt ont
dessutom kan det vara farligt med för mycket infektioner i huden...

Mattias S sa...

Men dumma du.
Ja, det har jag tänkt på.
Det har inte särskilt mycket med min kritik av artikeln att göra.

Cate sa...

Jag har alltid haft problem med acne och dålig hy. Jag mår lite dåligt över det men ingen annan i min omgivning verkar bry sig - faktiskt!
Och jag kan hålla med om att de kan göra grymt ont om de är "inombordare".

Men det spelar tydligen ingen roll hur rik man är då borde Cameron Diaz, Britney S och Victoria B lider av stora porer och blemmor!

Anonym sa...

Jag håller med om att samhället är för utseende fixerat men när jag hade problem med akne så måde jag så dåligt!! Jag tror inte jag blev uppfattade som ful av andra - mest av mig själv. Jag var en populär och social tjej med led otroligt innuti !!Jag kände mig missbildad och äcklig, kunde inte äta cholkad eller annat "onyttigt" nä andra såg på då ¨det kändes som alla tittade på mig undrade hur jag kunde, jag som såg så äcklig ut... Dessa åren präglades av dålig självkänsla som ledde til både bulimi och utagerande sexliv (för bekräftlse). och så många som inte tog detta på allvar - den ena doktorn efter den andra.
Det är jätte positivt att det börjat tas på allvar och att man kan få hjälp!!

Mattias S sa...

Det är ju det jag menar, varför mådde du psykiskt dåligt av din acne?
Varför kände du det som att folk tittade på dig om du åt choklad eller något?
Som jag ser det var Acnen ett symptom på en psykisk åkomma.
För rent fysiskt så finns det liksom ingen koppling.
Nu menar jag ju inte att det är dåligt att det finns sätt att bota acne, dels kan det finnas rent praktiska problem och dels kan det vara mycket lättare att bota symptomen än sjukdomen.
Men sättet som artikeln är skriven på och dom värderingar den ger är helt vidriga.
Att läkare inte tar psykisk ohälsa på allvar är ett annat stort samhällsproblem som jag själv har erfarenhet av. Eller vad fan, jag har erfarenhet av läkare som inte ens tar min fysiska ohälsa på allvar!
Jag hoppas du mår bättre idag trots bristen på hjälp.