måndag, januari 26, 2009

Dålig forskning?

Eller kanske rapportering av den. Jag vet inte.
Mycket sex kan ge cancer! skriver Aftonbladet.
Jag suckar och försöker bena ut vad det är forskningsrapporten faktiskt säger.
Den säger man man har hittat ett samband som visar på att dom som haft mer sex, onanerat mer regelbundet och haft fler sexpartners, framförallt i åldern 20-30 år, samt tidigare sexdebut har fått prostatacancer i högre utsträckning.
Den första frågan jag ställer mig är ju om alla andra faktorer är borttagna.
Vilket liv man lever i 20-30 års åldern kan ju skilja sig ganska mycket. Och att dom som har fler sexpartners i den åldern generellt sett kanske lever ett lite annat liv än dom som inte har det tycker inte jag känns helt orimligt.
Jag undrar om det är forskningen som är så fattig eller om det bara är rapporteringen av den som är så usel.
Men det är alltid stora stora hål i dom slutsatser som presenteras i media.
Det skulle inte ens klara sig igenom en A kurs på en lågstatus högskola liksom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Uppenbarligen är ordet "samvariera" okänt numera.

Vad de funnit är en samvarians. På samma sätt som att områden med mycket bränder har mera brandstationer. Det har inte funnit att onani orsakar prostatcancer. Precis som att brandstationer inte ökar risken för bränder.

En mycket naturligare gissning är att det finns ett samband mellan sexuellt överförda sjukdomar och prostatacancer.