tisdag, januari 20, 2009

Förbjud transfetter inom EU?

Läser i aftonbladet att man vill förbjuda transfetter.
Jag tycker det är en självklarhet att vi ska reglera skadliga ämnen i vår mat.
Men jag är inte så förtjust i förbud.
Istället tycker jag det är smidigt att använda sig av skatten.
Transfetter orsakar saker som kostar sjukvård och annat mycket pengar. Då ska transfetterna också betala för sig. Så släng på en hög skatt på transfetter istället.
Dom som vill äta det får äta det men får också betala för det.
Men jag tror iofs att dom flesta företag som använder sig av transfetter ganska snabbt skulle sluta göra det för att det blir billigare och dom kan ha lägre priser utan än med.
Till skillnad från hur det är idag.
Just så tycker jag vi ska göra med fler saker.
Jag tänker likadant kring alkohol och andra droger också. Men där är påverkan på sina medmänniskor även en annan så det blir lite trixigare.

Inga kommentarer: