fredag, oktober 09, 2009

Nobels fredspris har ingen cred

Jag läser att Barack Obama har fått Nobels fredspris och jag känner mig smått chockad. Vilket jag inte borde vara, om Al Gore kan få fredspriset pga en Powerpoint-presentation om växthuseffekten, Jimmy Carter kan få det mest för att helt enkelt uttryckt sig negativt om George W. Bush, Henry Kissinger kan få det för att bomba sydostasiater, Yassir Arafat kan få det för sitt jobb i den Israel-palestinska konflikten (hur gick det med den förresten?) så borde jag väll inte bli förvånad av att Barack Obama får det för att inte ha gjort ett skit. USA är fortfarande i fullt krig både i Afghanistan och Irak. Guantanamo och andra rättsvidriga institutioner och praktiker är fortfarande igång. Visserligen har Barack Obama börjat dra tillbaka vissa saker som tortyr och han är påväg att stänga Guantanamo. Han har förbättrat USAs diplomatiska position något enormt. Han försöker hitta ett sätt att hantera krigen han fick på och mycket annat. Men han har ännu inte åstadkommit någonting med det. Han har möjlighet till att kanske förtjäna ett fredspris men att han får det i det här läget är inget annat än en skandal, om det inte vore för många av dom tidigare vinnarna. Det borde vara skandal kanske jag ska säga istället. Men jag hoppas fortfarande att Obama kommer göra sig förtjänt av det här priset innan hans presidentperiod är över. Men det känns helt fel att ge ett pris av förhoppning.

Aftonbladet, DN, SvD.

Inga kommentarer: