fredag, oktober 23, 2009

RPM diskuterar sexualundervisning i radion

Jag lyssnade på en debatt mellan Roland Poirier Martinsson, chef för Timbros medieinstitut och Luis Lineo, sexualupplysare på RFSU i Radions P1s Studio Ett där dom fortsätter diskutera det hela.
RPM försöker få fram argument om att sexualsynen som RFSU står för är extremliberal och massa annat men han vill absolut inte ta debatten om varför han tycker det. Istället besvarar han frågor om det med att hänvisa till att det är oviktigt, att det han vill diskutera är att dom är i skolan. Inte vilken syn dom har. Otroligt skickligt sätt att få fram en åsikt, befästa den som fakta och samtidigt inte låta den debatteras. Jag tycker det är ett otroligt fegt och fult sätt att debattera på men också väldigt effektivt.
Som motdebattör blir det lite pest eller kolera, antingen så låter du honom stå oemotsagt med den sanningen eller så undviker du den debatten han fokuserar på. I vilket fall som helst så styr han debatten. Jag är lite imponerad av Luis Lineo som trots allt inte låter RPM göra det.
RPM försöker också få det till att handla om åsikter och värderingar, men det är ingen åsikt eller värdering i att analen inte har någon egen lubrikation och dom allra flesta tycker det gör ont att bli knullad i röven utan glidmedel. Det är fakta. RFSU lär inte ut värderingar kring analsex, dom lär ut fakta. Jag kan ha mina små invändningar till hur man lär ut och vad man lär ut, jag hade kanske föredragit att man fokuserat på andra saker och sådär. Men det är invändningar jag har mer eller mindre i alla ämnen. Överlag tycker jag RFSUs upplysning är väldigt bra, framförallt jämfört med alternativen vi ser idag och dom alternativ som RPM tar upp.
Lyssna på eller ladda hem inslaget här:

Inga kommentarer: