tisdag, oktober 20, 2009

Sexhandel, igen...

Jag läser Ung Vänsters blogg där dom skriver om att Allianspartiernas ungdomsförbund inte vill delta i en manifestation mot trafficking och sexslavhandel med motivationen: "- Prostitution är en mänsklig rättighet" av MUFs Axel Werin.

Jag vet inte om alla inblandade har svårt för att hålla isär trafficking och prostitution. Man kallar liksom inte en slav för lantbrukare om hen jobbar på ett fält. Lika lite borde man kalla ett traffickingoffer för prostituerad. Ung Vänster använder sig iaf av den här texten som ett svar på Axel Werins uttalande:
Prostitution innebär grova kränkningar av rätten till en egen respekterad sexualitet. Det reducerar människans förmåga till sexualitet till något man kan köpa. I striden för varje människas egen rätt till sin kropp och sin sexualitet har Ung Vänster sedan länge valt sida.
På vilket sätt innebär prostitution grova kränkningar av rätten till en egen respekterad sexualitet? Jag förstår verkligen inte det.
Om jag vill sälja sex och säljer sex, kränker jag mig själv och min egen sexualitet då?
Prostitution är ett stort problem och det finns väldigt många som råkar väldigt illa ut.
Men att uttala så så absolutiskt och allrådande som Ung Vänster och många andra gör är inte bara kränkande för många prostituerade som faktiskt trivs med vad dom gör utan också för alla som använder maktanalyser och strukturer på ett vettigt sätt.

Inga kommentarer: