fredag, november 20, 2009

Har jag sagt att jag hatar Jan Björklund?

Ja, det hade jag visst.
Jag har jävligt svårt för den människan och jag respekterar inte honom på någon nivå egentligen. Eller jo, han är ganska öppen och ärlig. Känns inte lika falsk och slingrande som t.ex. Reinfeldt. Han är helt öppen med att han tycker klassamhälle är en bra grej, han tycker bra skola är samma sak som en med hård disciplin och hårda krav. Och det är framförallt det som gör att jag tycker så otroligt illa om honom, och hela den delen av högern han representerar. För att jag ska tycka illa om någon så räcker det inte med att vi är oense om olika frågor eller att vi har olika grundläggande åsikter.
Det som gör att jag tycker så fruktansvärt illa om det här aset är hans totala brist på respekt för personer som drabbas av hans förslag. Framförallt hans hårdare krav och disciplin i skolan. Han har ingen som helst omtanke för dom personerna som drabbas och går sönder av det. Hans syn på människor som värda olika mycket är genomgående i både arbets- och skol-politiken. Om man inte klarar av den disciplin och dom krav så är man en sämre människa. Man är värde mindre och får därmed helt enkelt insortera sig där.
Att han dessutom ställer upp bakom Göran Hägglunds deliriska tal om Verklighetens Folk eller hyllandet av USA gör inte saken bättre.
Varför hyllar han USA just nu? Och hyllar framförallt USAs militära insatser i världskrigen samt det kalla kriget. Jag kanske tolkar och läser in saker jag vill se, men jag tolkar det som att han försvarar USAs krig mot terrorismen, invasion av irak osv. Han pratar om och hyllar hur USA har skyddat världen under förra seklet, vad har det för relevans just nu om inte kring det?
Jag tycker inte om att vara så här full av hat och aggression. Men när jag själv både upplevt och sett hur människor går sönder av den politik han står för, hur kan jag reagera på något annat sätt?

1 kommentar:

Anonym sa...

jag måste säga att jag fullkomligt hatar honom, jagvet inte mke, men av det jag har hörtså är det inte bra!!! han borde avgå direkt!