onsdag, november 04, 2009

Piratpartiet behövs fortfarande...

Detta är bara helt sjukt. Jag orkar inte riktigt skriva så mycket men känner att jag måste säga några korta kommentarer iaf.
  • * That ISPs have to proactively police copyright on user-contributed material. This means that it will be impossible to run a service like Flickr or YouTube or Blogger, since hiring enough lawyers to ensure that the mountain of material uploaded every second isn't infringing will exceed any hope of profitability.
  • Ja, som dom säger. Det går inte. Det förstör dessutom hela grejen med internet och olika tjänster. Ska alla webbhotell behöva förgranska allt material som läggs upp? Det är som sagt inte hållbart och det tar bort personlig integritet och förstör hur internet fungerar.

  • * That ISPs have to cut off the Internet access of accused copyright infringers or face liability. This means that your entire family could be denied to the internet -- and hence to civic participation, health information, education, communications, and their means of earning a living -- if one member is accused of copyright infringement, without access to a trial or counsel.
  • Att stänga av någons internetåtkomst är i mina ögon i samma nivå som att döma någon till strikt husarrest. Och här anammar man dessutom kollektivbestraffning, något som Genévekonventionen inte tillåter.
  • * That the whole world must adopt US-style "notice-and-takedown" rules that require ISPs to remove any material that is accused -- again, without evidence or trial -- of infringing copyright. This has proved a disaster in the US and other countries, where it provides an easy means of censoring material, just by accusing it of infringing copyright.
  • Detta är något som redan pågår idag, bevisbördan är inte på anklagaren utan på den anklagade.
    Man måste bevisa att det inte är upphovsrättbrott att lägga upp bilden, filmen eller vad det nu är.
    Även när det kommer till gränsfall så har vi ändå lagar kring fair use osv. Det är lagar som behöver stärkas ordentligt och dessutom bör bevisbördan läggas på anklagaren, precis som det görs vid alla annan rättspraxis. Om det inte gäller terrorister då, men där borde det också gälla.

  • * Mandatory prohibitions on breaking DRM, even if doing so for a lawful purpose (e.g., to make a work available to disabled people; for archival preservation; because you own the copyrighted work that is locked up with DRM)
  • Detta är också helt stört. Om en vara som jag köpt har ett skydd som inte är kompatibelt med min uppspelare så får jag inte fixa så att det fungerar. Jag får inte göra säkerhetskopior eller anpassa formatet så att det fungerar som jag vill.
    Jag blir bara så otroligt förbannad, man kan inte göra på det här sättet.
    Den nivå av övervakning och kontroll dom vill införa på internet är något som vi aldrig någonsin ens hade tillåtit en debatt om vad gäller vårat övriga samhälle, det är bara en fråga pga att så många inte förstår vad det handlar om.
    Jag hatar verkligen hur företag och politiker kör över folkets önskemål och kommer undan med det eftersom folket inte är kunnigt nog. Men nu får det fan vara nog, Piratpartiet måste fortsätta ta plats i politiken så vi får ett slut på dom här dumheterna.

    Inga kommentarer: