onsdag, november 25, 2009

Politiken bakom internet

IDG.se har en väldigt bra genomgång av dom flesta av dom frågor som är aktuella just nu gällande internets framtid.
Jag tycker det hela är rätt enkelt, lagstadgad nätneutralitet ser jag som en självklarhet. Eller, i princip. Jag tycker det är okej att saker som godkänns får högre prioitet, som livesändningar och iptv eller åtkomsten till samhällskritiska tjänster som banker, sjukvårdsupplysning osv.
Men det är kontrollerat och reglerat vilka tjänster som ska få tillåtelse att bli högre prioriterade.
IPRED och FRA är en skam mot den personliga integriteten.
Datalagringsinitativet är dessutom ekonomiskt oförsvarbart.

Att bli avstängd från internet anser jag vara ett straff i samma skala som husarrest och ingenting vi ska ta lättvindigt på och framförallt inte ge privata företag rätten att dela ut.

En av dom sakerna som gör mig så upprörd är hur den personliga integritet som vi anser vara så viktig idag och som det drivs om att man inte hade i t.ex. Sovjet helt plötsligt inte betyder något på internet.
De [telebolagen] hänvisar till hur telefon och post fungerar idag och menar att detsamma borde gälla internet. Där har den enskilde medborgaren ett rättsligt skydd mot att bli avlyssnad eller få sin post öppnad av någon annan. Det krävs speciella tillstånd och styrkt misstanke om brott för att tillåta detta intrång i det privata.
Varför ska vi ge upp rättigheter vi tar för givet i andra fall bara för att det är på internet?
Jag hoppas fler politiska partier börjar bli högljudda och aktiva kring det här, om inte så hoppas jag på en valskräll utan dess like av Piratpartiet.

Inga kommentarer: