tisdag, november 03, 2009

Sexualundervisning, nu även i riksdagen...

Ni, båda två, som följer min blogg vet att jag skrivit en hel del om debatten kring RFSUs sexualundervisning i skolorna och att jag tycker det är bra.
I SvD läser jag att imorgon ska RFSU hålla en lektion inför riksdagen och förklara varför sex och samlevnad borde vara obligatoriskt på lärarutbildningen.
Jag håller med RFSU helt i deras kritik mot dagens sexualundervisning men jag känner mig inte lika säker på att det här är lösningen. Det är kanske en del av lösningen, men inte hela.
Som jag pratat om tidigare hade jag hellre sett att varje skola har en utbildad sexualupplysare som håller i lektionerna och som finns tillgänglig för frågor annars också, som en kurator eller skolsköterska.
Det är bra om alla lärare har en sexualundervisningsutbildning då det kan behövas. Men jag känner att min relation till en vanlig lärare kommer ganska mycket ivägen för att jag ska våga fråga om saker jag kanske undrar över kring sex.
Och jag tänker mig också att bara för att en lärare har en utbildning betyder det inte att den är lämpad till att hålla i sexualundervisning.
Det går dessutom inte att mäta sig i bred kunskap och förståelse som lärare med utbildning med någon som jobbar med det på heltid.
Så även om det här är ett bra förslag hade jag gärna velat se mer.

Inga kommentarer: