tisdag, november 10, 2009

Twilight - snabbrecension

På sina sätt rätt bra. Catherine Hardwicke har bitvis gjort ett väldigt bra jobb med regin. Jag gillar Kristen Stewart och Robert Pattinson gjorde också ett bra jobb. Det är faktiskt väldigt mycket jag gillar här. Men, dom viktigaste sakerna är dom som funkar sämst. Som så många innan mig påpekat är Edward Cullen ett rövhål som stalkar och förföljer Bella. Han visar upp ett dussintal olika män som misshandlar/förföljer/våldtar-kvinnor beteenden och det accepteras rakt av. Jag tycker hela den grejen är fruktansvärd. Men vad än värre är så känner jag ingenting av deras kärlek. Vad är den baserad på? Varför älskar dom varandra? Jag är så sjukt trött på att kärlek skildras på det sättet hela tiden. Jag tycker det är både dåligt berättande, man är för dålig för att berätta en anledning och ett djup, och destruktivt för hur människor i vårt samhälle ser på relationer. Men det är ändå en del saker som är bra och jag stör mig ganska mycket på att det inte berättas bättre. Ändå gillar jag som sagt regin, färgsättningen och fotot funkar skitbra. Jag gillar också Bellas relation med sin pappa och jag gillar dynamiken hos familjen Cullen. Hade gärna sett mer av båda dom sakerna. Men eftersom sakerna som är så mycket i fokus har så många brister blir betyget inte mer än en slätstruken tvåa.
Betyg: 2/5, 5/10

Inga kommentarer: