måndag, september 22, 2008

Film...2

För nån månad sedan skrev jag om att jag ser för lite BRA film och det stämmer väll iofs fortfarande men det går framåt. Det har blivit en hel del bra filmer på sistone men det var ändå länge sedan jag såg en film som verkligen blåste iväg mig. Det är fortfarande In Bruges som är den senaste filmen jag sett som sådär verkligen imponerade på mig. No Country for Old Men var riktigt riktigt bra men saknade det där lilla extra som gör att jag skulle älska den, Min granne Totoro var ju mysig och härlig som helst men samma sak där och så även med Mordet på Jesse James av ynkryggen Robert Ford. Men jag blir sugen på att se en sån där film som jag verkligen älskar och som jag kan sätta en femma på. Inte ens In Bruges lyckades få en femma trots att jag älskade den och sist jag satte en femma var Michael Moores Sicko för snart 15 månader sedan och det var en ganska snäll femma och som "dokumentär" räknas det inte riktigt. Jag tittar bakåt bland filmer jag sett och inser att väldigt många femmor har varit sydkoreanska filmer och sånna har jag inte sett på ett tag. Så i ett försök att hitta en riktigt älskvärd film har jag nu laddat hem lite filmer av både Chan-wook Park och Kim Ki-duk. Några sydkoreanska regissörer som bjudit mig på flera femmor.
Sen har jag iofs några filmer som jag tror jag älskar liggandes som Pans Labyrinth t.ex men jag vågar helt enkelt inte se den just nu...

Inga kommentarer: