tisdag, december 23, 2008

Delad kärlek är dubbel kärlek

Ganska bra artikel i Aftonbladet. Har inte så mycket mer att säga om den men vissa kommentarer känner jag att jag vill kommentera.

Computerror säger:
Det finns inte ett barn i världen som inte vill att sina föräldrar ska leva ihop
Och det stämmer helt enkelt inte. Mina föräldrar är gifta med andra och det är jag väldigt glad för. Det är trevliga och bra personer som jag är glad att ha i mitt liv. Jag har aldrig känt att jag velat att mamma och pappa skulle leva ihop. Det funkade ju som det var, iaf för mig.

2good4u säger:
Varför är det alltid en man med två kvinnor? Finns det inga kvinnor som lever med två män? Jag får känslan av att de lever som de gör av praktiska skäl. Tänk som man att ha två kvinnor som städar efter dig och som sedan tillfredsställer dig. Kvinnorna lär ju inte bli lika trötta på kvällen eftersom de hjälps åt med allt. Men finns det något mindre oromantiskt förhållande egentligen?
Det finns gott om förhållanden där det ser annorlunda ut. Men framförallt känns dom där typiskt normativa könsrollerna totalt fel. Jag blir förbluffad över att det faktiskt är såpass vanligt att man drar sådana slutsatser av ett sånt här förhållande. Jag vet inte ens vad jag ska säga. Det känns bara förbluffande. Sen tycker jag det saknas lite i artikeln att det inte bara handlar om en man med två flickvänner. Det är andra relationer inblandade också.

Äh, jag orkade visst inte mer än sådär. Gud vad tröttsamma människor är...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tittade på tidningsartiklar jag känner till och det var förbluffande många som har intervjuat just två kvinnor och en man. Det var dock fler än den här där andra relationer nämndes, synd att folk är så ouppmärksamma att de inte läser vad som faktiskt berättas utan fastnar vid bilden av de intervjuade och sen lätt fyller i med sina egna föreställningar.

Men det hjälper mig att förstå en del människors polyrädsla när jag läser såna kommentarer. Att det inte handlar så mycket om polygrejen alltid som att det finns könsroller de tycker är obehagliga och är rädda ska förstärkas. Trist men antagligen viktigt att påminnas om att många upplever att det är kvinnor som servar och kvinnor som tillfredställer, när jag nu inte själv upplever det. Och det där heterosexuella att se andra kvinnor som konkurenter glömmer jag, när jag som bi ser kvinnor som lika potentiella partners som män. Vill man bara ha män och inte andra kvinnor måste det ju upplevas mycket mer som att man tvingas dela när ens man är med en annan kvinna.

På det hela taget tyckte jag att många av de skeptiska kommentarerna belyste Varför de var skeptiska på ett högst lärorikt sätt.

Mattias S sa...

Det har du iofs en poäng i. Men det är tråkigt att folk inte läser vad som faktiskt sägs innan dom drar sina slutsatser...

Therese sa...

halloj! nu måste jag bara skriva en kommentar här oxå, skrev ett svar till din kommentar i min blogg nyss... sen gick jag in här och läste och känner att jag måste kommentera ytterligare.

Detta med att föräldrar ska leva tillsammans....
De måste väl visst stämma! Men dom måste ju ha en bra relation. Och där tror jag att ett polyförhållande kan, om man nu klarar av det, hjälpa ett förhållande. hörde om ett par som tänkte skiljas men som höll ihop tack vare att dom träffade varsin flickvän/pojkvän 1gång i veckan! Toppen jag tror att barn ALLTID mår bättre av två föräldrar under samma tak, sedan finns det omständigheter som kan göra att det är ohållbart tex. att mannen misshandlar, där tror jag sjävklart att alla mår bra av att ta sig där ifrån. men att man i grunden mår bättre av två föräldrar.

Sedan tror jag självklart att kvinnor är bättre på att jonglera polyförhållanden än män. och att i de flesta förhållanden där det finns polyförhållanden gäller för både mannen och kvinnan, där av bör det ju rimligen vara relativt gemställt mellan kvinnor och män och vilka som har polyförhålladen.

Åter igen, det jag ifrågasätter det är hur dom klarar av det! och hur man känslomässigt kan klara av att ha tvcå intimarelationer, för det har JAG svårt att förstå..