onsdag, januari 07, 2009

Hellre avkopplad än uppkopplad...

...skriver Sven Karlsson i Aftonbladet. Han skriver också:
Jag förnekar inte Internets möjligheter och positiva sidor, men vill ha respekt för mitt val. Detta ställningstagande ska inte utestänga, försvåra och komplicera min vardag.
Jag tycker det är märkligt.
Jag vill ha respekt för mitt val att ställa mig utanför det analoga pappers-samhället. Men det kan jag inte.
Det får jag inte.
Jag måste skriva på och spara massa löjliga papper som inte betyder någonting då allting ändå lagras i en databas.

Jag tycker det är tråkigt och problematiskt att personer stängs ute från delar av samhället på det här viset.
Men vad är lösningen menar han?
Han skriver saker som upprör mig, som t.ex det här:
Du får skylla dig själv om du ”blivit kvar på perrongen” (och missat det smarta elektronikhöghastighetståget). Internet verkar ha blivit en religion, något man tillber.
Förr var ordet ”valfrihet” ett honnörsord. Men i it-samhället existerar det inte. Ty det finns en politisk samstämmighet att bygga ut detta informationssystem – och därmed marginalisera andra informationskällor.
Vad är det egentligen han argumenterar för?
Att man ska sluta lägga resurser på att bygga ut något som han själv säger har möjligheter och positiva sidor?
Var i ska valfriheten ligga? Vad är det för valfrihet som saknas?

Sen kommer gubben med andra tokiga siffror som argument som jag inte alls ser vad relevansen är.
Endast var fjärde användare anser att internet ”gjort världen till en bättre plats att leva på”. Och 62 procent anser att det behövs regler och kontroll.
Ok? Jag vet inte alls vad det är han vill ha sagt med det. Jag tycker personligen att det är rätt tråkiga siffror där jag ser internet som en fantastisk möjlighet till en bättre värld. En möjlighet till information och demokrati på ett sätt som på annat sätt hade varit helt omöjligt i en stor värld. För att inte tala om hur enkelt det är att göra bankärrenden.
Den andra siffran är mest förvirrande, vaddå för regler och kontroll?
Regler och kontroll på att inte bli utsatt för bedrägerier och liknande eller regler och kontroll på vad för typ av information som ska finnas?

Jag försökte ta till mig vad han hade att säga då jag faktiskt tycker det är ett problem att personer stängs ute ur delar av samhället men det gick inte.
Desto mer jag försökte tänka på och ta till mig vad som sades desto mer fick jag bara känslan av bakåtsträvande gaggig gubbe.
Jag hittar inte ett stråk av konstruktiv kritik och diskussion kring problemet utan bara klag och konstig irrelevant statistik slumpmässigt framlagd.

Inga kommentarer: