tisdag, juli 07, 2009

Näthatet och "demokrati" på nätet...

Jag tycker det är smått tragiskt att internet som kanske är det bästa som hänt för en demokratisk utveckling på hur länge som helst också är det som visar upp problemet med demokrati.
Det finns för många idioter som förstör för alla andra.
Precis som det finns för många idioter som skräpar ner och förstör vår miljö i stan finns det för många idioter som skräpar ner och förstör på nätet.
Helena Trus skriver i Aftonbladet om att hon tycker polisen ska stoppa näthatet.
Jag tycker det är väldigt lite "näthat" som ens är i närheten av att vara olagligt. Problemet med näthat och dåligt diskussionsklimat på nätet är ingenting för polisen.
Det finns ju dom som trakasserar och förföljer på ett sätt där polisen kan bli inkallad också, men det är inte det jag ser som problemet egentligen.
Trus skriver:
Hur mycket kan vi tänja på demokratin för att alla ska ha rätten att uttrycka en åsikt?
Jag tycker det är en väldigt motsägelsefull mening men som också väldigt väl illustrerar problemet.
Det är dåligt för demokratin om hatet tar för stor plats, det förstör möjligheterna till konstruktiv diskussion och det gör att många inte orkar.
Men det är ju inte bra för demokratin om polisen ska bestämma vad som är okej och inte att säga.
Men det finns en lösning som är mycket enkel, stäng av kommentarsfunktionen, antingen helt eller för icke registrerade personer på din blogg om det blir för dålig stämning.
Den möjligheten finns inte tillräckligt utvecklad på dom flesta ställen dock men det är inte särskilt svårt att fixa.
Men som jag ser det handlar det inte om "laglöshet" som Trus säger utan helt enkelt om idioter som inte kan bete sig. Det är inte olagligt och jag vill verkligen inte leva i ett samhälle där det faktiskt är olagligt.

Sen avslutar Trus med att angående att Gynning slutar blogga skriva följande:
Det är synd, eftersom Carolina Gynnings blogg är i princip den enda blogg jag faktiskt följer.
Vilket givetvis gjorde att jag var tvungen att kolla in Gynnings blogg för att se vad det var som gjorde den så läsvärd. Den är bland dom mest lästa bloggarna i Sverige med över 115.000 besökare i veckan.
Jag kan inte hjälpa det men jag blir lite upprörd när jag läser på den. Menar Helana Trus på allvar att det här är en av dom mest läsvärda bloggarna i hela Sverige? Är det sånt här som är så otroligt viktigt för den demokratiska debatten?
Förstå mig rätt, jag tycker det är riktigt förjävligt att hat sprids på det sättet som det gör, både på Gynnings eller i t.ex Blondinbellas blogg eller var som helst. Men jag känner en viss upprördhet över att prata om bloggens eventuella död och hur dåligt det hade varit för demokratin för att sedan avsluta med att säga att den enda blogg man följer är en blogg där majoriteten av inlägg är lite bilder på Gynning själv och lite korta kommentarer om vad hon gör för tillfället följt av kommentarer som:
Yo go girl. Du är en stor inspirations källa för mig. Tack!

Hej Carolina!

Kör på bruden! You knock them all!

gud va bra för dig! =)
älskar din klocka förresten, görsnygg! vad är det för märke på den?
kramar caroline

YOU go girl!!!
Keep it up, du är asball!!!:)

Va roligt att det går bra för dig! Jag tycker du är asball :)

SNYGG!!! Älskar håret!! :)
Jag förstår och håller med om poängen i att alla uttryck ska få vara ifred från hat. Om man inte tycker om det som skrivs eller tycker illa om personen som skriver det så behöver man inte läsa. Jag har väldigt svårt att förstå mig på alla som hatar t.ex Blondinbella och känner sig så tvungna att låta alla andra veta om hur mycket dom hatar henne och känner sig tvungna att läsa hennes blogg varje dag för att späda på sitt hat. Dom kommentarerna man kunde läsa i hennes blogg efter det att hon blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp var helt otroligt vidrigt.
Det finns otroligt många vidriga människor. Jag tycker det är samma typ av omänskliggörande av "fel personer" som om det får gå för långt leder fram till folkmord. Och jag antar att det är något liknande som till viss del pågått i Gynnings blogg.
Det verkar vara många som hittar inspiration och styrka hos Gynning och det är ju bra och många andra saker.
Men jag blir ändå lite irriterad när den typen av bloggar är det som får representera det demokratiskt viktiga med bloggen och vara den enda blogg som är värd att följa.

Inga kommentarer: