fredag, september 25, 2009

Fläskfilé med Bacon & 4 pepparostsås och pasta

En annan maträtt som vi lagade häromdagen glömde jag att blogga om. Det var en kombination av saker jag blev sugen på efter att jag sett Kavlis nya mjukost, Bacon & 4 pepparost, i affären och tyckt det verkat gott. Köpt den och blivit positivt överraskad, smaken av 4-peppar var väldigt framträdande och god. Förvånansvärt stark för att vara en svensk mainstreamvara. Jag tänkte på att jag hade en fläskfilé i frysen och att det nog borde passa bra ihop med en sås på dom smakerna.
Jag bestämde mig iaf att ta reda på det, så här blev det:

1 fläskfile, ~500 gram
1 paket bacon, 140 gram
3 dl matlagningsgrädde
4 klyftor finhackad vitlök
150 gram mjukost
1 hönsbuljongtärning
nymalen 4 peppar, rosépeppar, grönpeppar, vitpeppar och svartpeppar.
nymalen svartpeppar
salt
500 gram Tagliatelle

Jag hackade baconet ganska smått och skar upp fläskfilén i strimlor.
Jag stekte baconet med en liten liten skvätt olja samtidigt som jag pepprade det strimlade köttet. Precis innan det börjar bli knaperstekt så hade jag i fläskfilén. Stekte runt det tills fläskfilen började få färg runt omkring. Sen hade jag i vitlöken som fick steka med baconet och fläskfilén samtidigt som jag pepprade lite mer. När det började se lagom stekt ut hade jag på grädden och i med osten och buljontärningen. Koka upp och blanda runt för att sedan smaka av med salt, peppar och Bacon & 4 pepparost. Låt sjuda en liten stund och servera sedan med Tagliatelle.
Jag hade tänkt ha ärtor till eller i såsen men jag glömde det. Får prova det nästa gång. Det blev iaf väldigt gott.

Inga kommentarer: