Jag läser i DN under rubriken "Alkoholundervisning skrotas" att skräckhistorier om missbrukarliv inte har någon effekt och jag reagerar ju direkt på att ett stort problem med droginformation öht i skolan mest är skräckhistorier och överdrivna risker. Det är klart som fan att det inte fungerar, tvärtom känner sig väldigt många mer eller mindre kränkta att bli presenterade med så vinklad ovetenskaplig propaganda och reagerar på rakt motsatt sätt och accepterar droger (alkohol inkluderat) för mycket eftersom man inte kan ta informationen om dess negativa sidor på allvar. Så det är verkligen på tiden att dom lägger om sina metoder men jag hade gärna sett betydligt mer undervisning om droger i skolan. Att man faktiskt får lära sig vad det innebär att bli berusad av alkohol t.ex, inte bara biologiskt och sådär utan hur exempel på hur man känner och beter sig. Alkohol är ju något som man förväntas experimentera med och lära sig hur det fungerar som tonåring då det i princip förutsätts att man kan hantera alkohol på ett bra sätt när man blir lite äldre. Och hur ska man annars veta hur man reagerar på alkohol om man inte får den informationen från någonstans?
Jag gillar inte utvecklingen med att lägga ansvar på föräldrarna, det är inte rättvist mot dom barn som inte har föräldrar som är duktiga på sånna saker.
Det är därför jag vill ha mer sexualundervisning, mer droginformation och mer sådana saker i skolan, för att skapa en mer jämlik och rättvis grund för barn och ungdomar.
söndag, oktober 18, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Ja skrämselpropagandan funkar bara om 100% av populationen avhåller sig droger. Så fort folk testar och inser att skiten dom hörde i skolan inte stämmer så raserar hela ideologin som ett korthus.
Som jag ser det är det största problemet att skolan inte har en aning om hur man ska prata om det här. De enda som har något att komma med i detta är de drogfria missbrukarna - men de släpps bara in som undantag, obetalt och utan pedagogisk uppbackning från lärarna. Dessutom finns det en högfärdighet bland lärare och skolledare. Kunskap som inte är inhämtad på universitet är inte god nog.
Men även dom drogfria missbrukarna har ofta inte direkt vetenskaplig koll på vad dom pratar om.
Det blir också väldigt ofta otroligt generallierande och individuella öden skrivs som oundvikliga konsekvenser av knark osv.
Tjae. Nu råkar jag vara en av dessa f.d. missbrukare som det här handlar om. Jag har, förutom min egen historia, både mentalskötar- och lärarutbildning. Därutöver har jag bedrivit en del forskning i ämnet. Så jo - jag tror att jag har ganska bra koll på detta.
Jag beskriver inte min historia som något oundvikligt. Tvärtom. Jag pratar om vad drogerna gör, vilken funktion de har - för problemet är inte själva drogerna, utan bristen på alternativ till dem.
När ungdomar fyller 18 år får de rätten att själva välja, men vi förser dem inte med något bra faktaunderlag för det valet. Och dessutom hycklar vi, för de flesta vuxna lever inte som de lär.
Jag sade ofta, inte alltid. :)
Jag har hört många föredetta missbrukare säga massa dumma saker och prata väldigt absolut om saker för att det hände just dom.
Men jag antar att du inte pratar så och det är jättebra.
Skicka en kommentar