söndag, oktober 18, 2009

På tal om alkhol och droger...

När jag skrev min förra post kom jag att tänka på den här artikeln som jag läste i våras. En artikel som handlar om en laglig drog som ställer till mycket besvär för polisen och därför är ett jätteproblem. Typ som alkohol? Nej, till skillnad från alkohol är den inte dödlig. Ironin i hela artikeln är förbluffande.
Ofta börjar det med alkohol. När omdömet är avtrubbat av alkohol är risken större att man faller för frestelsen och testar även tyngre grejer om de finns tillgängliga, säger Per-Olov Andersson.
Här problematiseras inte alkoholen i sig utan tillgängligheten på andra droger. Vi kollar på ett annat citat och ser om argumentationen är konsekvent.
- Och en av de farligaste effekterna är att Spice lätt leder vidare in på ännu tyngre och farligare droger, säger Per-Olov Andersson.
Nej, när det gäller Spice så är det helt plötsligt drogen i sig som är problemet, inte tillgängligheten på andra droger. Så länge våra lagar, våra poliser, våra journalister och hela samhället är så hycklande och inkonsekvent när det kommer till droger så kommer man aldrig lyckas ha en hållbar drogkultur. Nu tror jag inte det går att ha en hållbar drogkultur öht men det går iaf att göra det bättre genom att sluta hyckla och sluta vara så inkonsekvent.

Inga kommentarer: