måndag, oktober 19, 2009

Vad innebär det att vara rasist?

Jag läser både internationellt och i Aftonbladet om domaren som inte ville viga en svart man med en vit kvinna och jag börjar tänka på vad det innebär att vara rasist.
Domaren försvarar sig med "I'm not a racist. I just don't believe in mixing the races that way." Vad innebär ordet "rasist" för oss som samhälle egentligen? Det är inte direkt ovanligt att man hör liknande kommentarer här hemma i Sverige. Jag slår upp ordet "rasist" i SAOL och får detta: "person som har (systematiska) rasfördomar". Lite fattigt, jag slår upp "racist" på dictionary.com men hittar inget jag tycker känns bra där heller.
För mig innebär rasist att man dömer en person baserat på hudfärg, inte på individen och låter det gå ut över andra. Att ha fördomar och döma personer olika beroende på hudfärg tror jag dom flesta av oss gör mer eller mindre men det gör en inte till rasist. Jag tycker man blir rasist när man låter bli att försöka byta igenom det och istället låter ens fördomar styra. Sen är det egentligen helt fel av mig att prata om hudfärg, det är inte alls vad jag menar. Modern rasism handlar, framförallt i mer accepterade former, om någon kulturell hudfärg istället. Men ibland kan det som i fallet i Louisiana vara rent hudfärgsargument med att raserna inte ska blandas baserat på fördomar. Och grejen med fördomar är att det är fortfarande fördomar även om det är statistiskt vanligare med en vis sak. Man vet inte hur individen är och man ska inte ta beslut utifrån den typen av fördomar.
Men jag tänker också mycket på hur det är här hemma i Sverige, Sverigedemokraterna tar allt mer plats i politiken och känns nästan givna som riksdagsparti efter nästa val.
Vi har sett många av dom förslag Ny Demokrati som på 90-talet målades upp som ett rasistiskt parti har gått igenom under en socialdemokratisk regering och vi har sett ännu fler förslag anammas av kanske framförallt folkpartiet. Folkpartiet som förövrigt är en härförare när det kommer till modern rasistisk politik och som använder sig av det klassiska knepet att ha en icke-arier lägga fram och prata om alla mer eller mindre främlingsfientliga förslag. Mauricio Rojas var markbrytande i svensk politik och Nyamko Sabuni har axlat manteln efter honom.
Detta blev än mer splittrat än jag tänkt mig, men det är frågor som jag känner mig så trött på och som jag bara kände att jag behövde skriva av mig lite om.

Inga kommentarer: