söndag, oktober 04, 2009

Improviserad ugnsstekt falukorv

Jag och en kompis gjorde en ihopslängd improviserad ugnsstekt falukorv häromdagen, det blev oväntat lyckat faktiskt. Jag hade drygt en halv falukorv över sen dagen innan då vi gjorde stuvade makaroner och falukorv.
Man kan göra ugnsstekt falukorv på många olika sätt,

Ugnsstekt falukorv med enkel tomatsås:
Falukorv, ~500 gram
Krossade tomater, ~500 gram
Chilisås
Ost
Senap
Ströbröd
Olja
Salt
Peppar

Potatismos:
1½ kg Potatis
En rejäl klick Smör
Nån dl Mjölk
Örtsalt
Vitpeppar
Muskot

Jag skivade falukorven i skivor och la i 3 längder i en ugnssäker form.
Sen hällde jag dom krossade tomaterna runt omkring och hällde lite chilisås uppblandat med vatten över dom krossade tomaterna.
Jag blandade rikligt med senap tillsammans med ströbröd och lite olja tills jag hade en tjock senapsdeg som jag sedan bred generöst över falukorvslängderna. Jag lade på lite ost på korven tillsammans med men bredvid senapsröran.
Lite salt och färskmalen svartpeppar över korven och dom krossade tomaterna.
In i ugnen på 200-225 grader i 20-25 minuter eller tills senapsröran börjar se lite lite bränd ut.

Häll av potatisen och häll i smör och mjölk i kastrullen och medans det står på eftervärme på plattan lite. Mosa och blanda ihop. Kör gärna med elvisp för bästa resultat. Salta, peppra och ha gärna i lite riven muskotnöt. Blanda i mjölk och krydda tills man fått bra smak och konsistens.

Det blir väldigt väldigt gott, senapsröran blir otroligt god när den har blivit grillad och tillsammans med osten. Mycket enkelt och gott, blev lite impad av den här improvisationen faktiskt.

Inga kommentarer: