torsdag, oktober 29, 2009

Livsmedelsverket, rekommendationer och bantande 8-åringar...

Jag läser i Aftonbladet en artikel om en undersökning som visar att barn som dricker vanlig 3%-ig mjölk väger mindre än barn som dricker mellanmjölk eller lättmjölk. Min första invändning är kanske hur det pratas självklart om att det är positivt att barn som är 8 år väger mindre, dessutom helt utan referenspunkt. Mindre = bra även om det är mindre än vad som anses hälsosamt osv. Det är verkligen surrealistiskt att läsa den artikeln med det i åtanke, hur det oifrågasatt pratas om att det är något positivt att barnen väger mindre.
Det verkar förövrigt vara en ganska intetsägande studie där den här kommentaren får det att verka som dom inte ens tar hänsyn till saker som klass och övriga matvanor.
– Vi vet faktiskt inte vad det beror på. Det kan vara så att de som inte dricker standardmjölk kanske dricker mer läsk istället, säger Susanne Eriksson men tillägger att mängden fett också kan ha betydelse.
Kanske skulle varit någonting att ta med i studien då?
Men jag tror i vilket fall som helst studien kanske har sina poänger. Jag tror inte den mängd fett barn får i sig från att dricka standardmjölk istället för lättmjölk är dåligt. Barn behöver dessutom ganska mycket energi när dom växer och sådär.
Och där vänder jag mig emot livsmedelsverkets dumma rekommendationer. Dom ändras hela tiden och det verkar otroligt godtyckligt hur dom har kommit fram till dessa. Jag förstår inte poängen i det. Jag tycker det är bra med breda och generella rekommendationer som man är säker på stämmer. Men att ge godtyckliga, osäkra rekommendationer känns inte bara meningslöst utan onödigt förvirrande och oärligt.

Inga kommentarer: