tisdag, oktober 20, 2009

Moraltest frågor

Någon har ställt massa moralfrågor till Duktiga och intelligenta Tanja Suhinina och även om ingen frågat mig så har jag inget bättre för mig och tänkte svara på dom jag också

Är det moraliskt acceptabelt att vissa får starta sina liv med stora tillgångar medans andra föds helt utfattiga?

Nej.

Är det någonsin moraliskt acceptabelt att köpa sexuella tjänster om vi t ex antar att den som säljer tjänster får bra betalt och det inte finns någon hallick som snor åt sig av vinsten?

Ja.

Är det moraliskt acceptabelt att döda i följande fall; att ge dödshjälp till någon som plågas svårt och som därför själv vill dö? att döda i självförsvar? att döda 1 för att rädda 10?

Jag vill mena att Dödshjälp är inte bara är moraliskt acceptabelt utan moraliskt riktigt. Jag tycker det är moraliskt oacceptabelt att inte låta en person som faktiskt verkligen vill dö göra det.
Att döda i självförsvar tycker jag är acceptabelt.
Att döda 1 för att rädda 10 tycker är en sån där moralisk fråga jag hatar då den inte går att applicera på verkligheten. Så i praktiken är svaret nästan alltid nej. I teorin beror det på massa olika faktorer för att jag ska kunna ge ett ordentligt svar men ja, det är generellt sett acceptabelt, om än mycket knappt.

Att döda djur för att få mat eller kläder, även om det innebär att dom lider?

Ja, men det finns en gräns. Hur mycket mat och/eller kläder mot hur mycket lidande? Och hur stort är behovet av den maten eller dom kläderna?

Finns det brott som är så hemska att gärningsmannen förtjänar dödsstraff?

Absolut. Jag tycker t.ex. varenda våldtäktsman förtjänar dödstraff.
Men det är stor skillnad på att en person förtjänar något och att samhället faktiskt se till att den får det.

Anta att en mycket välmeriterad man och en mindre välmeriterad kvinna konkurrerar om ett jobb i ett starkt mansdominerat yrke, är det orättvist mot mannen att ge kvinnan jobbet?

Ja, det är mycket orättvist. Men så länge kvinnan är kompetent nog att klara av det så kan det vara helt rätt sak att göra ändå.
Bara för att något är orättvist betyder det inte att det är fel.

Tycker du att vi har några moraliska förpliktelser mot andra än oss själva, eller är det acceptabelt att bara ägna sitt liv åt privata projekt som att sänka sitt handikapp i golf?

Vi har moraliska förpliktelser på det sättet att vi inte får göra något på någon annans bekostnad. Utöver det så nej. Men det kan dock dras väldigt långt, allt man gör påverkar andra på ett eller annat sätt.

Är det moraliskt acceptabelt att staten förbjuder oss att använda droger? Och hur ska vi då göra med alkoholen?

Droger är ett väldigt komplicerat ämne när det kommer till många saker. Jag tycker det är fullkomligt moraliskt acceptabelt att samhället ser till att man kan känna sig trygg genom att t.ex. förbjuda drogpåverkade människor att vistas offentligt, och när jag pratar droger inkluderar det självfallet också alkohol.
Jag tycker också det är fullkomligt acceptabelt att man som samhälle inte vill betala för sjukvård och andra saker som är drogrelaterade och därför har rätt att förbjuda det, beskatta det hårt, neka vård och andra saker. Men nu tycker jag aldrig det är okej att neka vård i sig, även om det är moraliskt acceptabelt ur just detta perspektivet. Så för mig är det moraliskt acceptabelt att vi förbjuds använda droger, även om jag tycker det är moraliskt bättre att beskatta och kontrollera det hårt.
Något som jag inte tycker är moraliskt acceptabelt är dock hycklande och inkonsekventa lagar. Att alkohol är lagligt men t.ex. inte THC-preparat tycker jag nog inte är moraliskt acceptabelt.

Tycker du att det är okej att sälja en produkt genom att se till att den förknippas med lättklädda, sexiga kroppar?

Nej, jag tycker inte att det är okej. Eller, i sig är det inget med det som inte är okej. Men jag tycker det är jävligt dåligt på väldigt många sätt. Inte så dåligt att det ska förbjudas. Men det är för det mesta otroligt dåligt, om det inte är bra gjort, men det är det extremt sällan.

Är det moraliskt acceptabelt att döda i krig?

Kanske om kriget i sig är självförsvar. Och som självförsvar räknas inte förebyggande.

Känner du dig utanför ibland?

Ja, väldigt ofta faktiskt.

Vad tänker du på när du hör ordet kärlek?
Hur har din syn på kärlek utvecklats med åldern?

Jag tänker på en väldigt ärlig, avslappnad och intim känsla av salighet.
Den har blivit mer cynisk, mindre romantisk, mer mångfacetterad och mer ärlig.

Vilken är din största rädsla?

Att inte vara så bra som jag tror jag är eller att inte få chansen att visa det.
Jag vet inte vilken av dom två som jag är mer rädd för.

Vad skäms du mest över i din karriär?

Att jag inte har någon.

Vad är du mest stolt över?

Jag är inte stolt över något.

Bryr du dig om vad andra tycker?

Ja.

Om din favoritregissör får för sig att göra en film med riktigt ”elak ironi” som du inte gillar, tackar du då nej till huvudrollen?

Vilken jättekonstig fråga. Jag är kass skådespelare men om min favoritregissör ändå tyckt att jag hade passat och gett mig bra betalt så hade jag tackat ja oavsett vad filmen handlade om.

Om man bortser från själva lagstiftningen ang. abort i Sverige, tycker du då att det är en moralisk rätt att på det här viset hindra en ny människa att från att komma till världen?

Ja.

Inga kommentarer: