fredag, oktober 16, 2009

Spaghetti Bolognese and Mozzarella in carozza

Martin gjorde Spaghetti Bolognese och jag gjorde Mozzarella in carozza idag.
Mozzarella in carrozza är rätt enkelt, så här gjorde jag:

80 g mozzarella
4 skivor formbröd
salt och peppar
½ msk oregano
2 ägg
2 msk mjölk
2 msk vetemjöl
olivolja till fritering

Skär osten i två skivor. Kantskär brödskivorna och lägg ost på två av dem, men inte ända ut till kanten. Krydda med salt, peppar och oregano. Lägg på de andra brödskivorna. Doppa hastigt brödkanterna i kallt vatten och tryck ihop dem. Vispa ägg, mjölk, salt och peppar. Lägg bröden på ett djupt fat och dofta över mjöl på båda sidor. Häll över äggmjölken och låt all vätska sugas upp. Vänd en gång. Hetta upp rikligt med olja i en stor stekpanna. Fritera bröden knapriga på båda sidor.

Spaghetti Bolognese special
Martin gjorde en lite speciell köttfärssås där han istället för att använda köttfärs använde fläsklägg som kokat i typ 4 timmar, inspirerat av Jamie Oliver.
Receptet var typ så här om jag kommer ihåg rätt:

1 fläsklägg
1 lök
1 vitlök, alltså inte 1 klyfta utan 1 vitlök
Oliver
Soltorkade tomater
Morötter
Selleri
Ingefära
2 konservburkar hela tomater
Torkad basilika, oregano och persilja
Lite Chilipeppar
Lite Cayennepeppar
Mycket Svartpeppar
Olivolja
Salt

Stek på fläsklägget i en riktigt varm gryta med lite olja, låt fettet och köttet få lite färg, stek med lite lök och morötter ett tag. Lägg i selleri och vitlök och låt det steka med ett litet tag till. Häll i tomaterna och krossa dom lite. Ha i kryddor och örter. Fyll upp med vatten. Koka livligt i 10-15 minuter. Ha i oliver och soltorkade tomater och låt sjuda under lock i typ 3-5 timmar.
Lyft ur köttet och mosa lätt med en gaffel eller nått och häll sedan tillbaka köttet med allt det andra. Servera med pasta, t.ex. Spaghetti.
Det var otroligt gott, jag hade väntat mig att det skulle vara gott men det överträffade verkligen mina förväntningar. Smaken av köttet blev helt annorlunda än med köttfärs och smakerna av oliver, örter, vitlök, tomaterna och sellerin gick ihop fantastiskt.
Otroligt gott och något jag kommer prova på att göra själv någon gång också.

Inga kommentarer: