fredag, oktober 16, 2009

Chokladfestivalen

Jag var på chokladfestivalen i söndags, det var rätt kul. Lite jobbigt att gå dock, måste börja använda min rullstol mer. Det fanns väldigt mycket god choklad man fick smaka på och det blev också att vi köpte en del. Jag och Martin delade på en 200 grams vit choklad från Valrhona. Sen köpte jag en 30-kronors pralin med smak av Fläder och vanilj. Två stycken 15-kronors praliner, en med smak av tiramisu och en av mandellikör eller nått. Sen köpte jag typ sex stycken 5-kronors praliner med smak av massa olika goda grejer. Jag köpte nån billig chokladkartong och lite billig vit choklad också. Så häromdagen provsmakade vi den vita Valrhona chokladen och jämförde med Fazers vita choklad. Jag var lite orolig för att skillnaden inte skulle vara så stor men det visade det sig väldigt enkelt att den verkligen var. Valrhona chokladen var riktigt riktigt god. 30-kronors pralinen med smak av Fläder och Vanilj gick inte heller av för hackor. 15-kronors pralinerna var riktigt goda men hade väntat mig lite mer av dom, kändes inte så mycket mer värda än 5-kronors pralinerna. Eller jo, lite. Men iaf så ångrar jag lite att jag inte köpte en Marsipancigarr med pistagesmak från Bräutigams. Jag älskar marsipan och jag älskar pistage, tillsammans blev det helt fantastiskt. Men dom hade erbjudande med 2 för 100 och så fick man en marsipangris på köpet som jag hade tänkt slå till på eftersom dom också hade en Marsipancigarr med smak av päroncognac som jag blev helt lyrisk bara av att tänka på men otroligt besviken när jag smakade på. Den smakade inte cognac öht och päronsmaken var för tydlig och för söt. Det var mer marsipan med smak av päronsaft istället för päroncognac. Den med smak av Calvados var lite bättre och jag ångrar lite att jag inte köpte den och den med Pistage. Men men, blir att köpa nån annan gång eller önska mig i julklapp.
I vilket fall som helst så ska jag definitivt gå på chokladfestivalen nästa år också.

Inga kommentarer: