måndag, november 16, 2009

(500) Days of Summer - Snabbrecension

Jag hade väldigt höga förhoppningar på den här filmen. Joseph Gordon-Levitt har gjort ett antal väldigt starka och minnesvärda skådespelarinsatser i framförallt Mysterious Skin och Brick. Zooey Deschanel å sin sida har kanske inte imponerat så mycket i en specifik roll men hon har kvalitéer som skulle kunnat vara helt perfekta i en sån här film. I olika former har jag hört att Zooeys karaktär skulle ha lite annan syn på kärlek än vad som är vanligt medan Josephs skulle tro på den klassiska bilden av ödet, den enda rätta och sådär. Det och många andra saker fick mig att tro att den här filmen skulle leverera en mer mångsidig syn på kärlek och relationer men i slutändan är det precis samma gamla tröttsamma syn på kärlek som levereras om än i en lite annorlunda förpackning. Fan, det känns som jag skriver samma recension två gånger idag... Den här filmen har ingenting nytt att komma med och det okronologiska berättandet är bara ivägen för att ens knyta an till mig emotionellt på den nivån. Oerhört stor besvikelse.

Inga kommentarer: