fredag, november 06, 2009

Barn och bestämmande...

I samband med den här artikeln i Aftonbladet om Meja som fick sitt ärr bortretuscherat har man också en omröstning där man ställer frågan: "Är det rätt att retuschera barn på skolfoton?"
Resultatet ser för tillfället efter 77702 röster ur så här:
Ja (4.2 %)
Ja, om föräldrarna godkänner det (24.3 %)
Ja, om barnet godkänner det (11.4 %)
Nej (60.1 %)

Jag tycker det är rätt intressant att dubbelt så många tycker det är upp till föräldrarna att bestämma gentemot barnen.
Jag tror inte jag gillar det. Visst, barns hjärnor är inte utvecklade och bla bla bla bla, men dom är inte idioter utan egna känslor och viljor som ska ska tas på allvar för det. En förälder som godkänner en retuschering mot barnets vilja tycker inte jag är ett dugg okej t.ex.
Jag gillar inte hur barn behandlas som, ja, barn. Det är svårt att dra gränser och sådär men jag tycker man borde behandla barn som man gör med vanligt folk mycket mycket mer. Och jag tyckte omröstningen där var ett enkelt exempel på att dom flesta inte verkar hålla med mig.

Inga kommentarer: