fredag, november 06, 2009

Är det fel att vara rasist?

Någon hade hittat till min blogg genom att googla "vad är fel med att vara rasist" och jag kom och tänka på att jag inte tycker det är något direkt fel i sig med att vara rasist. Det blir fel om rasisten låter sina rasistiska åsikter gå ut över någon annan. Det kan vara genom hån, misshandel, politiska beslut eller andra saker. Men att vara rasist i sig kanske jag inte tycker är särskilt positivt men jag tycker inte det är fel.
För mig är känslor, åsikter och tankar aldrig fel. Det som är fel är hur man hanterar sina känslor. Det är inte fel att tycka illa om svarta pga deras hudfärg t.ex., men det är fel att särbehandla dom på annat än ett personligt plan pga av det. Och även på det personliga planet får det inte gå till att håna eller på annat sätt gå över gränsen på hur man beter sig.
På samma sätt som jag inte tycker det är fel att vara sexuellt attraherad av barn eller tända på våldtäkt eller fantisera om att döda folk eller vad som helst. För mig blir ingenting fel förrän det sätts i handling.
Men jag är också tvärtom, en handling som är fel är fel även om tankarna bakom den var goda. Det finns undantag men på det stora hela är jag väldigt mycket så.
Det spelar ingen roll hur godhjärtad och fin människa man är om ens handlingar bara gör en till en skitstövel.
Det leder till en intressant fråga om vem man är tycker jag. För vem är jag? Är jag mina tankar och känslor? Är jag mina handlingar? Är jag hur jag uppfattas av andra?
Det handlar om perspektiv antar jag, för mig är jag mina tankar och känslor men vad någon annan anbelangar så är jag mina handlingar.
Det är viktigt att tänka på ibland tycker jag...

1 kommentar:

Anonym sa...

grymt bra skrivet och håller med dig