fredag, november 06, 2009

Viktigt med sexualundervisning...

Jag bara tyckte den här frågan i Aftonbladet är ett ganska bra exempel på varför det är bra med en bättre sexualundervisning:

Fråga: Hej Linn! I bland när jag och min tjej myser och är intima med varandra får jag stånd, vilket inte är så konstigt. Men när det väl har lagt sig så kommer det ut ”vätska” ur min penis. Antagligen kroppsligt glidmedel eller något liknande, jag vet inte?
Jag önskar verkligen att du kunde svara på vad det är för något och vad jag kan göra för att undvika att få ”flytningarna”?
Det är jobbigt för mig att inte riktigt kunna slappna av för att jag vet att jag kommer bli kladdig.
Väldigt tacksam för svar!

”Anonym”

Linn svarar: Den genomskinliga vätskan som kommer ut är så kallad försats, och är kroppens eget naturliga glidmedel och ett tecken på din sexuella upphetsning.
Försatsen är olika riklig hos olika män, men den har en viktig funktion att rena urinröret från olika bakterier. I försatsen kan det ibland förekomma enstaka spermier, vilket är bra att känna till, då många inte använder kondom från början av förspelet. Det räcker som bekant, med en enda spermie för att befrukta ett ägg. Så vätskan är med andra ord helt naturlig och något som du absolut inte behöver skämmas över.

Att inte kunna slappna av för att man inte förstår sig på hur sin egen kropp fungerar tycker inte jag är rimligt. Så ska det inte vara.

Inga kommentarer: