söndag, november 15, 2009

Gruppsex värre än övergrepp?

För att fortsätta på mitt prat om hur icke-normativt sex får stå och ta emot smutskastning trots att det är övergreppet som är det hemska så känns ju det som skrivits om Åke Blomqvist i Aftonbladet dom senaste dagarna helt givna exempel.
Ta formuleringen från den här artikeln:
Åke Blomqvist, 67, var kommunalråd och ordförande i grundskolenämnden.
Samtidigt var han med och arrangerade gruppsex med ett minderårigt offer.
Offer? Gruppsex har inget offer. Är det ett offer inblandat är det gruppvåldtäkt. Och minderårig? Tjejen var 17 år, det inte inte minderårig när det handlar om sex. 14 eller yngre är minderårig när vi pratar om sex. Nu är minderårig inte tekniskt fel att skriva då hon inte var myndig, men det är ett trixande med definitioner som insinuerar att hon var olovlig. Och så är inte fallet.

Nu tvivlar jag inte ett ögonblick på att Åke Blomqvist är ett riktigt as, jag skulle inte ha några som helst emotionella invändningar mot att han och alla andra inblandade dömdes till kemisk kastrering. Och med kemisk kastrering menar jag inte det där med att man får ett piller eller nått utan jag menar att man doppar kuk och pung i ett syrabad utan bedövning tills det är helt borta. Nu hade jag kanske haft moraliska, akademiska och förnuftiga invändningar mot den proceduren, men emotionellt hade det mest varit "fan vad rätt".
Som exempel vilket vidrigt lögnaktigt as den där Åke Blomqvist verkar vara så är ju det här ganska talande:
Blomqvist förnekar att han tidigare varit med om något liknande.
Förhörsledaren undrar om det då kan tyckas vara ett stort steg för honom att bjuda hem helt okända människor på gruppsex.
– Jag kan inte förklara detta, säger han.
Trovärdigheten i topp där ja. Men återigen den sjuka formuleringen, det handlar inte om gruppsex. Det handlar om gruppvåldtäkt av en ung prostituerad. Eller som i den här artikeln:
Den 17-åriga flickan utsattes för gruppsex av en rad äldre män hemma hos kommunalrådet Åke Blomqvist.
Utsattes för gruppsex? Gruppsex är ingenting man utsätts för, det är någonting man deltar i. Blir man utsatt handlar det om våldtäkt.
Och det kan man diskutera, är det våldtäkt? Hon ställde upp frivilligt mot betalning, handlar det om våldtäkt eller är det bara köp av sexuella tjänster som är det brottsliga i det här fallet?
Och jag som inte tycker det är något moraliskt förbjudet i att köpa sex, har dom egentligen gjort något fel?
Ja, det har dom. Någonstans gick dom uppenbarligen över gränsen och då går det från från att vara en affärsuppgörelse till att bli ett övergrepp. Jag tycker inte det är konstigare än så.
Och härvan fortsätter, men med samma kassa retorik:
Tio män - en flicka
Då måste det så klart handla om övergrepp.
"Herrmiddagarna” var våldsamma sexorgier
Återigen, det är inget fel i våldsamma sexorgier. Många tycker om det. So what? Grejen i det här fallet är ju att det handlar om övergrepp. Varför fokuseras det inte mer på det i rubriksättning och formuleringar?
Det är både tragiskt och upprörande hur det rapporteras på det här sättet. Rapporteringen i DN är något bättre, men inte mycket. Jag även lagstiftningen på området är verkligen helt kass. Koppleri och utnyttjande likställs och det är ett liksom bara konstigt.
Jag är inte insatt i fallet och jag vet inte hur jag egentligen tycker i den här frågan, jag hade i princip behövt vara där för att vara säker på det. Kriminalinspektör Ing-Marie Hägglund säger så här om männens inställning efteråt:
– Männen ångrade att de hade ställt till det så för sig själva, men de visade ingen ånger gentemot flickorna. Det var deras bestämda uppfattning att tjejerna ville det här, säger hon.
Och det är väll också just det här som är ett väldigt stort problem med vår sexköpslag. Vi tvingar alla prostituerade under marken. Dom som blir utnyttjade och mår väldigt dåligt handlas med på samma marknad som dom som inte gör det. Om vi istället hade haft en laglig, reglerad prostitution tror jag att det hade varit mindre fall av den här typen. Jag tror också det hade varit lättare straffa dom som begår övergrepp ordentligt istället för lite fjösiga böter som i många av dom här fallen.
Det här blev betydligt mer spretigt och motsägelsefullt än jag hade tänkt mig. Det hade nog varit bättre om jag hållit mig lite snävare till en viss poäng. Det finns så många olika perspektiv i den här härvan och dess rapportering. Det är svårt för mig att sammanfatta alla mina åsikter i dom olika frågorna så jag hoppas ni har överseende med att den här posten kanske inte blev så lyckad.

Inga kommentarer: