måndag, november 02, 2009

Nätneutralitet är ett måste i en fri demokrati...

Jag tycker det är en självklarhet, nätneutralitet är ett måste för ett fritt samhälle.
Internet ser jag som en extra dimension i samhället. På samma sätt som vi rör oss i offentliga och privata rum ute i världen och på samma sätt som vi har en frihet där så ska samma saker gälla på internet.
Ingen som verkligen tror på personlig integritet, tillgång till kunskap och demokrati kan vara emot nätneutralitet.
Därför förvånar det mig inte när jag läser på IDG.se att tankesmedjan Timbro och Svenskt Näringsliv är krafter som kämpar emot nätneutralitet, att dom dessutom gör det med prat om frihet är vämjeligt.
Den frihet som Timbro och Svenskt Näringsliv argumenterar för är samma frihet som ger någon friheten att äga en slav.
Den frihet som jag pratar om är den friheten att inte kunna bli ägd av någon som slav. Det är två olika sätt att se på frihet, och även om Timbro och Svenskt Näringsliv inte vill gå så långt som att tillåta ägande av slavar så är det ändå från det perspektivet dom ser på frihet.
Dom vill ge företag och andra med marknadsekonomisk makt friheten att förtrycka personer utan makt. Jag vet inte om dom ser det så själva eller inte men dom argumenterar utifrån det faktum att man som konsument ska styra företagen med sin konsumtion. Oavsett monopol, oligopol eller andra marknadsdestruktiva krafter.
Jag ser nätneutralitet som en rättighet som är skyddad med lagstiftning, inte något som en viss summa pengar kan köpa eller sälja.
Piratpartiet behövs verkligen och det lutar fan allt mer åt att jag kommer rösta på dom i nästa val om inte Miljöpartiet och/eller Vänstern ger ett bra intryck i dom frågorna.
Men samtidigt finns det så många andra frågor än nätneutralitet där Den Oheliga Treenigheten (Alliansen, Svenskt Näringsliv och Timbro) behöver bekämpas och förgöras.

Inga kommentarer: