torsdag, november 12, 2009

Tjejig bisexualitet, mononorm och otrohet...

Jag råkade klicka mig in på den här lilla artikeln hos Aftonbladet angående att Fergie är bisexuell.
Jag reagerar på två saker, först hur jag tycker det är rätt tröttsamt på vilket sätt så många kända sexuellt anspelande kända kvinnor pratar om sin bisexualitet på. Delvis är det säkerligen medias vinkling på det dom säger men det är långt ifrån hela biten, Fergie säger iaf så här enligt Aftonbladet:
– Jag har haft mycket kul med kvinnor, och det skäms jag inte för.
Som enskild företeelse är det liksom inget konstigt med det. Men det är precis hela tiden den bilden av kvinnlig bisexualitet som målas upp, att attraktionen till andra kvinnor är en kul grej. Tjejsex är liksom bara en kul grej. Riktig kärlek och en "seriös relation" kan de bara tänka sig ha med en man.
Det känns bara som ren kommersialisering av sexualiteten för mig. Det kanske verkligen är så dom känner, men det är rätt trist att det bara är det som får uppmärksamhet.
Sen skriver dom också:
Den 34-åriga Black Eyed Peas-sångerskan förklarar att hennes man redan från början känt till hennes sexuella läggning.

– Men bara för att jag tycker om kvinnor betyder inte det att jag har hans tillåtelse att ha affärer vid sidan av, säger hon till Advocate.com.
– Min terapeut har lärt mig att det är lika mycket otrohet att vara med en tjej.

Jag tycker det är intressant att det är upp till hennes terapeut att bestämma vad som är otrohet och inte. Att terapeuten ska behöva lära ut vad otrohet är och vad som är lika mycket otrohet osv. Jag tänker mig liksom att det är upp till ens partner/s att bestämma vad som är otrohet och vad som är mer otrohet än något annat osv.
Jag kanske överreagerar, det gör jag ofta. Men många bäckar små... så det är viktigt att bry sig om även dom små sakerna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker inte att du överreagerar, håller med om allt!