torsdag, november 12, 2009

Sex är farligt! inte...

Jag har lite svårt för när sex ska hållas hemligt för barn och ungdomar och jag har otroligt svårt för när det tas för givet och sägs som en självklarhet. Att det inte behövs ens en antydan till argument eller faktisk anledning utan det är bara så det är upprör mig väldigt. Som man kan se exempel på här när jag reagerade på att tv-kanalen ABC fick böta 10 miljoner för att dom visade en bar kvinnorumpa med argumentetet att man måste "fortsätta att skydda barn från saker som kan vara skadliga för dem".
Just nu reagerade jag på den här artikeln om Madeleine Martin som spelar David Duchovnys dotter Becca i Californication. Hon är 16-år men hennes mamma förbjuder henne från att titta på serien eftersom den är så vågad. Jag har inte sett så mycket av serien, såg första avsnittet typ 2 gånger och försökte gilla den men kände mig totalt ointresserad så jag gav upp. Jag vet inte riktigt vad det är i serien som är så hemskt men Aftonbladet har ett exempel:
När Hank Moody kommer hem efter ett steriliseringsingrepp frågar dottern:
– Hur är det med paketet?
Med sådana repliker är det tur att Madeleine lärt sig lugna sin mamma.
Paketet? WTF? Är det en vågad replik som upprör Madeleines mamma?
Jag kommer genast att tänka på Roland Poirier Martinsson, Göran Skytte och den sexualsyn dom verkar stå för.
Det ledda mig in på den här 6 år gamla artikeln om sexualiseringens offentliggörande av Henrik Höjer angående två antologier om den politiska och offentliga utvecklingen av Sex i Sverige under 1900-talet, Sex. En politisk historia och Sexualitetens omvandlingar.
Höjer avslutar sin artikel med att fråga efter mer:
Jag vet inte, men sexualiteten kommer sannolikt att locka till mer forskning. Särskilt intressant vore att veta mera om och på vilket sätt sexualiseringen i medierna de senaste fem-tio åren har påverkat våra beteenden. Är allt sexsnack i alla kanaler något som bara flimrar förbi i det allmänna mediebruset, eller påverkas vi av vad som sägs i "Fråga Olle" eller av vad som händer i "Big Brother"?
och jag kan bara hålla med. Jag tycker det är självklart att vi påverkas, men hur? Och eftersom sex är överallt nästan hela tiden tycker jag det är så otroligt viktigt med en sexualundervisning av kunniga och vidsynta personer som av RFSU för att balansera och räta ut eventuella missförstånd osv. Om personer som Linn Heed, Malena Ivarsson, Katerina Janouch och liknande är dom som ungdomar och andra osäkra människor söker sig till så kan vi aldrig hoppas på en vettig inställning till sex. Och om man har foliehatten på är det rätt lätt att tänka sig att det är så dom kapitalistiska krafterna vill ha det, dom vill att folk ska ha ett dåligt sexliv och känna sig osäkra för att på så vis kränga mediciner, böcker, hjälpmedel och annat som kanske inte hade behövts egentligen.
Jag hade gärna sett att avhållsamhet och asexualitet hade fått ta mer plats, både i undervisning och i media. Men till skillnad från konservativa muppar vill jag inte se det på bekostnad av annan sexinformation utan utöver den. Det är många som känner press på att sex på ett visst sätt vilket bland annat den här artikeln tar upp. Och det är ju synd. Jag tror just att den mediala exponeringen av sex bidrar mycket till det och jag tror också att en bättre sexualundervisning kombinerat med bättre mer tillgänglig information kan hjälpa till att dämpa eller helt eliminera den pressen.

1 kommentar:

Mikusagi sa...

"Men till skillnad från konservativa muppar vill jag inte se det på bekostnad av annan sexinformation utan utöver den."

Precis. Inte antingen det ena eller det andra, utan allt!