onsdag, december 16, 2009

Att slå på någon som inte vill...

Jag läser i Aftonbladet om Ronald Fasth som gav en 13-åring en örfil efter att denne kallat honom för gubbjävel. Över 80% av dom över 20.000 personer som sagt sitt i frågan håller med Ronald och tycker det var "Helt Rätt!".
Vad fan är det för fel på folk? Vad fan är det för fel på vårat samhälle? Vill vi ha ett samhälle som tycker det är bra att man slår till en person man tycker beter sig illa?
När den 13-årige pojken först skrek gubbjävel och sedan cyklade upp bland borden på uteserveringen rann ilskan över. Han måttade ett slag och träffade pojken med en örfil över kinden.

Ungjäveln som betedde sig illa och det beteendet tycker jag inte heller är okej. Men det ger inte gubbjäveln rätt att slå ungjäveln. Skitsamhälle...

6 kommentarer:

LeoB sa...

"Ungjäveln" var ju inte ensam. De var flera.

Ett problem i sammanhanget verkar vara att vi har ett bra sätt att stoppa "gubbjäveln", men inte ungarna. Han är ju (troligen) en laglydig medborgare förutom det här. Och lär knappast behöva göra om det här igen.

Ungarna däremot kan riskera och få en alldeles skev bild av hur ett samhälle kan fungera. Kan du tänka dig de här ungarna på något slags inflytelserika poster i samhället? Har de vuxit upp då? Hur många år tar det innan de förstår att de faktiskt gjorde ett väldigt stort fel? (De såg ned på en annan människa, försökte ta livsutrymme från honom.) Gör de det någonsin?

Mattias S sa...

Ok.
Jag har inte direkt något att säga emot allt det du säger. Jag håller mer eller mindre med.
Hela min grundtes kvarstår, det var fel av gubbjäveln att slå ungjäveln. Det är fel att slå på folk även om man tycker dom beter sig illa.

Anonym sa...

Klart han gjorde rätt.Snorungar som inte kan respektera dessa äldre förtjänar en örfil och gärna två.Ett djävla datannde med drägget där webbsidor som denna tar dom i försvar.FY FAN.

Pelle

Mattias S sa...

Att säga att det är fel att slå någon är knappast att ta ungjävlar i försvar.
Idiot.

HDR-fotografen sa...

Gubben var ju mild. Den senaste trenden är att skjuta oönskade barn, modell Rödeby. Det naturliga urvalet gäller även snorungar.

Anonym sa...

Det är klart att han gjorde rätt. Jag motsätter mig din kategoriska tes om att det alltid är fel att slå folk som beter sig illa.

När man, som i gubbjävelns fall, fått utså så rejäla trakasserier från de små antagonisterna, så kan man med gott samvete ge dem en lättare örfil. Jag skulle inte gjort annorlunda.

Motfråga: Vad tycker du att gubben skulle ha gjort istället?