onsdag, december 16, 2009

Vi kan inte ha sex för min pojkväns stånd slaknar...

Jag är intresserad av sex på många sätt, politiskt, privat, filosofiskt, evolutionsbiologiskt, medialt, samhällsanalyserande osv osv osv. Därför läser jag ofta sexspalter och dylikt i olika tidningar, jag skriver också en hel del här på bloggen om mina reaktioner och tankar kring mycket av det.
Ganska ofta har jag en stor lust att ta Linn Heeds roll och svara på frågorna i hennes ställe. I senaste chatten var det ett par saker som gjorde mig väldigt sugen på just det då det var flera saker som tydliggjorde vad det är jag tycker är så dåligt med det formatet Linn Heed och Aftonbladet har. För det första var det det här:
Moderator: Skriv gärna korta frågor så är chansen större att ni kommer med!
Syftet med frågespalten och frågechatten är alltså inte att ge riktiga svar på riktiga frågor. Syftet är utfyllnad med massa lätta nonsenssvar. Eller nonsenssvar kanske är lite hårt, men till stor det är det just nonsenssvar det handlar om.Det kommer en del konkreta tips också men det känns för sällan så konstruktivt som det hade kunnat vara.
En annan sak jag ofta saknar är uppföljningar, det är bara enskilda frågor. Frågor som ofta lämnar mycket åt gissningar och antagningar. En stor del i det ansvaret ligger också hos dom som skriver in, men, dom är inte betalda experter.
Den här frågan var väldigt exemplarisk på just det med mitt sätt att förhålla sig till sex och jag hade så gärna haft en dialog med Karolin om det här problemet. Fråga - Svar formatet är sällan särskilt konstruktivt, hade jag haft en bred läsarkrets skulle jag jättegärna vilja ha en dialogbaserad sexfrågelåda där man kunde be om hjälp på olika sätt. Den enda hjälp jag kan erbjuda är visserligen mitt perspektiv och möjligtvis några tips om var man kan hitta mer information och/eller stöd för olika saker. Men det är inte illa det och det kan vara till stor hjälp. Eller inte. Om det mot förmodan finns någon som läser detta som vill ställa någon fråga så är ni varmt välkomna att kontakta mig med den frågan, via mail, kommentatorsfältet eller på annat sätt.
Frågan som jag iaf tyckte var så exemplarisk för mig var den här, följt av hur första delen av hur mitt dialogsvar skulle kunnat sett ut:
Karolin: Hej Linn! Tack för ett jättebra spalt. Jag har en pojkvän som jag älskar väldigt mycket. Dock har vi haft ett problem sedan vi började träffas och det är att han inte klarar att "vara hård" under hela sexet. Ibland går det inte ens att ha sex då det inte fungerar. Jag är förstående och blir aldrig arg, men någonstans inombords så blir jag ledsen. Beror det på mig? Vad kan jag göra åt detta? Ibland verkar han ha tankarna på lite annat håll och jag märker när han är kåt och han blir ofta inte det och känns jobbigt. Tycker att det är jobbigt att ta upp och han verkar inte se det alls som ett problem. Vi har det jättebra i övrigt och älskar varandra. Hoppas du kan ge mig några goda råd.
Hej Karolin! Nu har jag antagligen lite annorlunda referensramar kring sex än vad du har så jag behöver förstå vad det är som faktiskt är problemet.
Jag vet inte vad du menar med "hela sexet" och jag vet inte varför det skulle vara ett problem. Jag kan gissa och anta, men om jag ska komma med konstruktiva saker så känns det bättre att förstå än att anta och gissa.
Jag antar att du med "hela sexet" menar "det penisvaginala samlaget från penetrationen till utlösningen", stämmer det?
Det samma gäller när du säger att ni inte ens kan ha sex, då tolkar jag det som att du menar att han inte får in kuken i fittan.
När det kommer till vad problemet egentligen är har jag svårare att gissa och anta vad det handlar om. Han verkar rätt nöjd som det är så jag antar att problemet är att du inte känner dig tillfredställd?
Varför är du inte tillfredställd? Vad tycker du om andra sexpraktiker, så som oralsex, gnidsex, smeksex eller vad man nu kan hitta på? Vad tycker din pojkvän om andra sexpraktiker?
Om nu just det penisvaginala samlaget är det som är viktigt för dig och din tillfredställelse, vad i det är det som är viktigt för dig? Att känna kuken i fittan? Är det just kuken eller hade det fungerat med en dildo istället?
Känslan av att bli knullad? Hade en strapon till killen funkat om hans kuk inte är hård nog för att  tillfredställa dig?
Något annat? Jag vet inte.
Om det nu är så att några andra saker än att just bli knullad av honom med kuken kan tillfredställa dig på ett bra sätt finns det en chans att han får lättare att bibehålla en hård kuk eftersom pressen minskar, är den hård nog så kör på det, är den det inte kör ni på något annat. Eller helt enkelt göra något annat även om kuken är hård nog om man är sugen på det.

Inga kommentarer: