tisdag, augusti 10, 2010

Sexköpslagen...

Jag läser en kolumn av Elisabeth Höglund i Aftonbladet om sexköpslagen och tycker den är kass.
Otroligt jävla cepekass. Tydligast exemplet med vad som gör den så inihelvetes jävla askass:
Men varför ska lagstiftarna med hjälp av assymmetrisk lagstiftning fortsätta att skydda prostitutionen, när denna ju är den värsta form av förnedring som en kvinna kan utsättas för?
Vad i helvete? Hur i helvete är det förnedring om någon frivilligt har sex mot betalning? Och varför just en kvinna? Det är minst lika vanligt med manlig prostitution, men det tar hon inte upp öht. Denna trångsynta, sexnegativa, absurda jävla skitsyn på allt som har med sex att göra får mig att bli så jävla irriterad.
Jag förstår invändningarna mot personer som prostituerar sig pga narkotikamissbruk och beroende eller mot sexslavar, vilket jag inte ens ser som prostitution utan som just slavar och människohandel.
Men hennes invändning mot att någon som vill ha lite mer pengar i hushållskassan och väljer att knulla lite mot betalning skulle vara oerhört förnedrande och förhatligt.
Vad är det som är förnedrande? Vad är det som är förhatligt?
Jag kan inte se det.
Jag kan se problem med prostitution i dagens samhälle med tanke på dom patriarkala maktstrukturer som finns men det är patriarkala maktstrukturer Elisabeth Höglund förstärker något oerhört genom att bara pratar om prostitution när en man köper sex av en kvinna och att säga att det är förnedrande i sig.
Jag blir så jävla förbannad på hur man kan se så jävla trångsynt på en fråga och att det är på den nivån debatten ligger överlag får mig att tappa tron på att en vettig diskussionsnivå ens skulle vara möjlig.

Jag ser också en väldigt intressant liknelse i hur den debatten ser ut som hur debatten som Sverigedemokraterna ser ut efter att ha läst Martin Ezpeletas kolumn om SD och integrationspolitik.
På samma sätt som debatten kring sexköpslagen handlar väldigt lite om att hjälpa dom prostituerade som faktiskt sitter djupt i skiten och behöver hjälp att ta sig ur handlar debatten om SD väldigt lite om den misslyckade integrationspolitik vi faktiskt har.
Det är viktigare att moraliskt fördöma sexköp och främlingsfientligt än att faktiskt ta itu med dom problemen som finns bakom det hela.

Dra åt helvete med er era jävla sopor. Jag hatar er.

Inga kommentarer: