söndag, maj 22, 2011

Varför jag är feminist

När jag läser om Per Ströms nya bok så slutar han och hans Strömmingar att vara komiska idioter som roar mig och får mig att känna mig överlägsen utan det har nu övergått till att jag känner mig ledsen och uppgiven. Dock än mer överlägsen än tidigare. Okej att man främst länkar till tidningsartiklar om forskningsrapporter på sin blogg men om man släpper en bok och titulerar sig själv som forskare är det lika patetiskt som det är tragiskt.

Det som gör mig ledsen är att det snuddas vid så många bra, viktiga och underrepresenterade ämnen men istället för att lyfta fram och argumentera kring dessa så fokuseras det på att slå ihjäl feministiska väderkvarnar.

För nått år sedan var jag på en feministisk dag med lite föreläsningar och annat, bland annat Gudrun Schyman och Maria Sveland var där och pratade.
Vid ett tillfälle när publiken skulle prata om olika frågor så var det en man där som började prata om hur svårt det kan vara som man att få vårdnad om sitt barn men det var liksom ingenting som var värt att prata om utan det sades något om att det var dåligt att det är så i förbifarten och hastades vidare till nästa fråga.

Så det behövs starka röster som lyfter den frågan.
Och Per Ström har en relativt stark röst vilket är fascinerande med tanke på vilken urusel debattör och tänkare han är.
Som i frågan om vårdnad om barn där han väldigt högt gapar om hur ond feminismen är som gör det svårare för män att få vårdnaden samtidigt som han lika högt gapar om hur män rent biologiskt ÄR sämre än kvinnor på att ta hand om barn.
Per Ström arbetar därmed aktivt för den världsbild som gör det svårare för män att få vårdnaden om sina barn.

Vilket leder mig in på varför jag är feminist.
Jag bryr mig rent praktiskt inte om hur stor biologisk skillnad det må vara mellan vilket kön man har, faktum är att variationen inom könen är större än mellan könen.
Så när man låter könet i sig influera ett beslut så är det dåligt.
Och ingen vettig människa kan påstå att ens kön inte influerar hur man blir bemött väldigt mycket.
Och det gäller så klart inte bara kön, det gäller sexuell läggning, hudfärg och en massa andra saker som vi lägger in förutfattade meningar i.
Och det är helt naturligt, den mänskliga hjärnan är väldigt förtjust i att lägga saker i olika fack. Det är betydligt mer effektivt att arbeta på det sättet.
Men vi har också en medveten rationalitet och vi kan aktivt arbeta emot det.
Och det är vad feminismen i sin grund innebär för mig.
Att arbeta aktivt mot invanda könsrollsmönster.
Att försöka ge mer utrymme för personlig icke könsbunden individualitet.

Jag tycker inte det är så konstigt och jag sörjer att Per Ström och hans hejdukar inte kan göra någonting konsekvent och konstruktivt istället för att vara så enormt inkonsekventa och feminism-destruktiva.

Inga kommentarer: