lördag, juni 13, 2009

Tidelag och djursex

I Magnus Betnérs Tal till Nationen pratar han lite om tidelag och att det blivit olagligt igen vilket jag har för mig att det inte är. Men att det håller på och utarbetas ett förslag om att göra det. Men hur det än må vara så ställer jag mig mycket frågande till en sådan lagstiftning. Vad har man för anledning till att göra det olagligt?
Man får döda djur. Man får stopp upp hela armar i kossor, hästar, grisar osv för att inseminera dom t.ex. Man får gör en jävla massa saker med djur som jag anser vara mycket värre än att "ha sex" med dom. Varför ska just sex vara olagligt? Vad är det som gör att sex skiljer sig från andra typer av övergrepp som vi tillåter?
Jag ser bara en sexualnegativ moraliserande lag om man gör tidelag olagligt. Jag har svårt att se argument och anledningar till att göra det olagligt utöver argument som är än mer passande på att döda och äta upp djuret t.ex.
Och jag har väldigt svårt för motsägelsefulla och inkonsekventa saker när det kommer till juridiska frågor.
Om vi tittar på det hela rent pragmatiskt så ser jag heller inget som ställer sig emot.
Det är inte så att jag tror tidelag kommer minsta om det blir olagligt, eller att det ökat för att det blivit lagligt.
Så jag ser det bara som en rent moraliserande lag där vi vill markera att vi tycker det är fel att ha sex med djur. Och den typen av lagar tycker jag mycket illa om. Jag tycker vi kan markera sånna saker på andra sätt. Anledningen till att vi har lagar ser jag som något helt annat. Som jag ser det har vi lagar som ett sätt att kunna fungera som samhälle. Ett regelverk där vi kommer överens om vad vi får och inte får göra mot varandra på olika sätt.
Och jag ser inte poängen med att tidelag skulle vara olagligt.

Inga kommentarer: