söndag, juli 19, 2009

Thats just the way it is and thats a fact!

Vanligt folk som använder vetenskapliga argument dom inte förstår sig på är något jag stör mig på i allmänhet och i synnerhet när det kommer till "könsrolldebatten". Jag skrev lite om det för en knapp månad sedan och idag läste jag en bra bloggpost om något liknande hos Sleepless. Hon skriver bra om olika aspekter kring det hela och framförallt fastnar jag för det här stycket:
Att läsa om studier på inre egenskaper är att läsa ett ständigt upprepande mantra om att även om det kan urskiljas skillnader mellan de två könen så är skillnaderna större inom grupperna än mellan dem, ingen av egenskaperna finns enbart hos det ena könet och kan helt uteslutas hos det andra, osv.
eftersom det är framförallt det jag hänger upp mig på. För mig spelar det liksom ingen roll om det genetiskt/biologiskt sett är en enorm statistisk skillnad mellan könen. Så länge det finns individer som blir förtryckte och begränsade pga fördomar om könen så tycker jag det är något som ska motverkas. Jag tycker inte det är så konstigt.

UPDATE: Trollhare skriver mycket bra om den totalt idiotiska debattartikeln i Sydsvenskan och tar upp många saker jag tycker är relevanta för den här frågan. Inte minst hur oseriösa dom framstår när dom felöversätter babymobil till mobiltelefon.

Inga kommentarer: