söndag, november 01, 2009

Jämställdhetsdebatten i Sverige...

Aftonbladet har en artikel om jämställdhetsdebatten efter Anna Ankas uttalanden kring jämställdhet där dom frågar som om vi är för jämställda i Sverige.
"Sveriges jämställdhet – extrem i ett världsperspektiv" skriver man i en faktaruta i slutet på artikeln och presenterar information från förra årets World Economics Forum Global Gender Gap Report. I siffror från årets rapport har Sverige tappat ännu en placering då Island har gått från 4e till 1a plats. Men jag undrar om inte den enorma ekonomiska kris det landet gått igenom har påverkat dom siffrorna en hel del genom att många välbetalda män blivit arbetslösa osv. Det är ju också ett sätt att uppnå jämställdhet på.
Jag blev också förvånad över att Finland ligger före Sverige på en lista som rankar jämställdhet tills jag insåg att rapporten inte alls tar med t.ex. attityder och hushållsarbete utan baseras på "ekonomiskt deltagande, utbildningsmöjligheter, politisk representation samt hälsa och överlevnad".
Nyamko Sabuni spekulerade förövrigt om att Norges topplacering förra året berodde på att dom infört kvotering till bolagsstyrelser.
Nu tror jag inte sånna här listor egentligen säger så himla mycket men det ger ändå någon form av grunduppfattning på läget känns det som.
Jag tror t.ex. inte att det är en slump att vi tappat placeringar under en borgerlig regering. Ni kan läsa rankingen över dom 50 högst rankade länderna på listan i slutet av posten.

Det blev ett litet sidospår där när jag letade information om listan och vad den innebar och lite sådär. Det jag egentligen hade tänkt prata om är hur generande enkelt jag tycker det är att applicera det jag skrev om genomtänkthet mot känsla och naturlighet på allt det Ensam mamma-Johanna säger.
– Självklart ska mannen vara med att uppfostra barnet, men ett spädbarn behöver sin mamma mer, det handlar ju om biologi.
Jag antar att hon pratar om amningen, vilket för det första män också kan göra och för det andra är väldigt lätt att hitta praktiska lösningar på. Antingen med pumpad mjölk eller mjölkersättning. Väldigt typiskt ogenomtänkt uttalande som jag ser det, "det handlar om biologi" används som ett mer legitimt argument fast man egentligen menar "så är det ju bara".
– Vi kvinnor kanske är bättre på att sköta marktjänsten och det ligger nog i vår natur. Det är bara att titta tillbaka på hur det var förr i världen då vi skötte allt i hemmet medan männen jobbade. På något sätt finns det i våra gener.
Herregud, jag tror inte jag hade kunnat konstruera ett bättre uttalande för att föra fram min tes om att folk pratar om naturlighet och gener utan att tänka igenom saker och ting det minsta. Bara för att det var så förr så tolkar man det som att det var pga gener. Och inte vilka gener som helst utan gener som gör att kvinnor både tycker om och är duktiga på att städa och ta hand om hemmet. Hennes argumentation och analys av det hela är "Det är bara att titta tillbaka på hur det var förr i världen". Nej, det är inte så bara. Man måste faktiskt analysera situationen lite också och titta i ett längre historiskt perspektiv för att se hur det har utvecklats genom tiderna och varför osv. Jag vet verkligen inte hur man ska bemöta något som är så ogenomtänkt och närsynt.

För att inte prata om hur mycket jag stör mig på att hon pratar om alla kvinnor som en helt homogen grupp.

Tycker du att det är för mycket prat om jämställdhet i Sverige?
– Ja, jag tycker det är överdrivet.

Varför?
– För att vi är födda till man och kvinna, vi har våra gener och anlag. Det är ju ingen tillfällighet att jag föder barn och ammar. Sen om man vill genomgå ett könsbyte så får man göra det om man vill, det är upp till var och en.

Så om man inte tycker om att städa och ta hand om hemmet så är det könsbyte som gäller? Man är ingen riktig kvinna om man inte tycker om såna saker? Vad är det hon vill ha sagt med det egentligen? Jag förstår verkligen inte och jag känner mig för irriterad för att kunna formulera något bra om det.
[...]Att en man ska baka och laga mat bara för att det är mer ”jämställt”, vänder hon sig emot.

– Jag tycker att det blir lite löjligt. Man ska väl göra det man tycker är kul och är bra på. Om jag har en kille som absolut inte är bra på att tvätta, stryka eller hänga tvätt så gör jag det. Han skulle väl knappast tvinga mig att byta däck?

Här håller jag iofs delvis med. Feminister som säger att det är fel om en kvinna gör normtypiskt kvinnliga sysslor som att tvätta, städa eller raka benen vänder jag mig starkt emot. Om man tycker om att göra dom sakerna så ska man göra dom sakerna, oavsett om en är man eller kvinna. Jag hade velat sätta punkt innan "oavsett" för att undvika "vi och dom"-uppdelning som jag skrev om bara häromdagen men jag kände inte att min poäng gick fram då.

Sen tycker jag hon gör en väldigt närsynt analys av situationen. Vilken bild av könsroller vill man t.ex. förmedla till sina barn? Men om man tror att könsroller är något helt naturligt så behöver man såklart inte oroa sig om såna saker.

Hur man väljer att göra det kan variera men att göra en så kortsiktig och närsynt analys av allting som Johanna Toftby gör irriterar mig. Det är klart att inte alla behöver ha 90 poäng genuskunskap i bagaget för att uttala sig. Men lika lite som jag uttalar mig bergsäkert om kvantmekanik eller detaljinformation kring Slaget vid Lützen 1632 tycker jag man ska uttala sig om genusfrågor om man inte ens tänkt igenom det ordentligt. Vilket Johanna Toftby uppenbarligen inte har gjort. Man kan komma fram till helt andra slutsatser än jag har gjort även om man har läst och analyserat dom här frågorna en hel del men i det här fallet blir det så tydligt att hon inte har gjort det. Nu ska jag kanske inte skylla på Johanna Toftby, hon har antagligen blivit kontaktad av en journalist och ombedd att uttala sig. Så min kritik ska väll egentligen mest riktas till journalisten och redaktionen som väljer att publicera sånt här på det här sättet.

Men jag tänkte ändå gå vidare med Toftbys uttalanden:

Enligt Johanna Toftby handlar det i slutändan om att få förhållandet att funka, eventuella olikheter till trots.

– Om man blir tvingad att göra någonting man inte är bra på eller vill, så är det ju bara dåligt för förhållandet. Min medfödda talang är att jag är bra på det här riktiga tjejgörat, men självklart kan en kille lära sig, precis som att jag kan lära mig andra saker också.

Hon pratar om medfödda talang och pratar om det som om det var en självklarhet. Varför är allt som känns enkelt och "naturligt" medfött? Jag orkar inte riktigt älta om det mer.
Istället så tycker jag hon har en poäng med att man inte ska tvinga någon annan till att göra något dom inte vill i ett förhållande. Det är en bra poäng.

Här är World Economic Forums ranking över dom 50 mest jämställda länderna i världen:

Land
#Poäng
Iceland 1 0,8276
Finland 2 0,8252
Norway 3 0,8227
Sweden 4 0,8139
New Zealand 5 0,7880
South Africa 6 0,7709
Denmark 7 0,7628
Ireland 8 0,7597
Philippines 9 0,7579
Lesotho 10 0,7495
Netherlands 11 0,7490
Germany 12 0,7449
Switzerland 13 0,7426
Latvia 14 0,7416
United Kingdom 15 0,7402
Sri Lanka 16 0,7402
Spain 17 0,7345
France 18 0,7331
Trinidad and Tobago 19 0,7298
Australia 20 0,7282
Barbados 21 0,7236
Mongolia 22 0,7221
Ecuador 23 0,7220
Argentina 24 0,7211
Canada 25 0,7196
Mozambique 26 0,7195
Costa Rica 27 0,7180
Bahamas* 28 0,7179
Cuba 29 0,7176
Lithuania 30 0,7175
United States 31 0,7173
Namibia 32 0,7167
Belgium 33 0,7165
Belarus 34 0,7141
Guyana* 35 0,7108
Moldova 36 0,7104
Estonia 37 0,7094
Bulgaria 38 0,7072
Botswana 39 0,7071
Uganda 40 0,7067
Kyrgyz Republic 41 0,7058
Austria 42 0,7031
Panama 43 0,7024
Peru 44 0,7024
Israel 45 0,7019
Portugal 46 0,7013
Kazakhstan 47 0,7013
Jamaica 48 0,7013
Nicaragua 49 0,7002
Poland 50 0,6998

Inga kommentarer: