onsdag, november 18, 2009

MMA-debatten fortsätter...

Debatten kring MMA, dess plats i Riksidrottsförbundet och dess eventuella förbud öht fortsätter bland annat i DN. Martin Ingvar och en rad andra hjärnläkare av olika slag har skrivit en debattartikel där dom, eller, jag vet inte riktigt vad dom vill faktiskt. Men det verkar som dom vill att MMA ska uteslutas ur riksidrottsförbundet. Vilket i praktiken skulle innebära fler skador inom MMA men med en moralisk vinst för RF. Om man anammar den moral som framförs i debattartikeln då. Så rent praktiskt är det dom vill se hända ganska korkat att genomföra om man nu faktiskt bryr sig om hjärnskador och annat som dom kritiserar sporten för.
Som August Wallén säger i sitt svar på debattartikeln hos Svenska MMA Förbundet:
Medlemskapet i RF innebär att verksamheten bedrivs under demokratiska former i ideella föreningar, det innebär också att de tränande är försäkrade och att alla måste underkasta sig dopingkontroll.

MMA är en av de snabbast växande idrotterna i världen. I Sverige har vi den hårdast reglerade MMA:n i världen, den är dessutom demokratiskt organiserad inom idrottsrörelsen. Skulle MMA försvinna om RF inte organiserade verksamheten? Nej självklart inte, däremot skulle vi ha tusentals ungdomar som tränade oförsäkrade, en del klubbar skulle kanske organiseras i bolag istället för föreningar och idrotten skulle inte vara underkastad dopingkontroll. Det tycker vi hade varit en oerhört olycklig utveckling.
Om jag anammar det synsätt som hjärnläkarna har i sin debattartikel så är det rent kontraproduktivt att utesluta sporten ur Riksidrottsförbundet.
Då tror jag att dom negativa aspekterna kring sporten kommer få allt större utrymme och dom positiva allt mindre. Om man säger att det inte är en riktig sport så kommer dom våldsförskönande delarna av sporten få allt större utrymme eftersom det är lättare att få uppmärksamhet och tjäna pengar på chock.
Som exempel kan man ju ta UFC som jag anser vara starten på modern MMA. UFC startades och grundade sig på att familjen Gracie ville visa upp sin kampsportsstil, Brasiliansk Jiu-Jitsu, BJJ, som den bästa. BJJ är en kampsport som går ut på att brottas och med teknik och grepp få sin motståndare att ge upp. Det är en ganska "mjuk" kampsport utan slag. Men när den presenterades i UFC så sade man ingenting om det, tillsammans med det amerikanska eventbolag man samarbetade med marknadsfördes UFC som en blodig kamp på liv och död. Men det var inte det som det handlade om, men det var det sättet man fick mest uppmärksamhet på.
Och på samma sätt ser jag på MMAns eventuella utveckling i Sverige, om Riksidrottsförbundet släpper sporten och seriösa aktörer inte är dom som tar ansvar och kontrollerar sporten kommer kommersiella krafter som gärna exploaterar olyckor och blod för sin egen vinnings skull ta över istället och det tror jag inte alls är en positiv utveckling. Sporten kommer antagligen vara mycket mindre i det breda samhällsmedvetandet men i vissa grupper och miljöer kommer den fortsätta växa och negativa aspekter både rent konkret i skador och andra fysiska konsekvenser av sporten kommer bli värre. Men också i värderingar och klasskillnader. Jag gillar verkligen inte den utvecklingen och det tror jag inte dom som skrivit på debattartikeln gör heller, dom tänker bara inte så långt.
Som jag skrev tidigare så tycker och tror jag det bästa är att ge MMA ett allt mer seriösare intryck och strikta regler och kontroller för det profesionella utövandet är den bästa lösningen.

Jag läser också andra bloggar om det här och fastnar lite för den här som vill totalförbuda alla kampsporter där man slår på varandra.
Framförallt fastnar jag för den här korta meningen:
Vi kan inte bejaka rituellt våld om vi samtidigt skall stigmatisera spontant våld.
Jo, det är precis det vi kan göra. Verkligen. Jag tänker på det precis på samma sätt som jag tänker kring sex. Att slåss är som att ha sex, om båda är med på det är det mesta okej, om den ena inte är med på det är i princip ingenting okej.
Och precis som med sex tycker jag rent av det är en bra och viktig betoning som jag tycker är bra för att utveckla värderingar och moral.
Genom att acceptera sadistiskt gruppvåldtäktsex på lek där alla inblandade tycker det är bra men fördöma ett snabbt, penisvaginalt samlag mot någons vilja höjer man upp det moraliska värdet i varje unik människas egna val.
Och där ser jag samma sak med MMA, kontrollerade och överenskomna slagutväxlingar är något helt annat än t.ex. våld som lösning på en konflikt.

Inga kommentarer: