tisdag, november 17, 2009

Vad är otrohet?

Expressen har en artikel om var gränsen går för otrohet.
Det första som slår mig varje gång jag läser om gränsen för otrohet är hur man vet vad som ligger på rätt respektive fel sida om gränsen.
Eller vad innebär en sån här luddig förklaring: "Djupa och många samtal/träff med en annan."
Av motsatt kön är underförstått, det framgår också om man läser artikeln. Det är också det alternativ som dom allra flesta röstat på, där går gränsen för otrohet.
Men, att t.ex. stoppa/ta emot kuk i fitta, på vilken sida gränsen är det? Och återigen använder jag mig av "ta emot kuk i fitta" för att anpassa mig till nivån på artikeln.
Och precis som jag kritiserade tidigare är det även här i artikeln en psykoterapeut som definierar vad som är otrohet och inte dom inblandade parterna.
Gränsen för otrohet går när man bryter ett löfte som man gett sin partner. Det är upp till alla att själva definiera var den gränsen går.

10% av dom som röstar tycker att det är otrohet att fantisera om någon annan, något jag har väldigt svårt att relatera till på något som helst sätt. Jag tolkar det som att det i praktiken helt enkelt betyder att man ska hålla det hemligt om man fantiserar om någon annan. Inte att det är förbjudet i sig.
Men det är mitt personliga perspektiv, jag vet inte hur det är för andra. Som när jag läser den här bloggkommentaren på artikeln så påminns jag om den bubbla som jag oftast befinner mig i när jag pratar relationer.

2 kommentarer:

lalouve sa...

Och detta är ett skäl till att jag är poly - jag klarar bara inte av allt detta förhandlande om vad som konstituerar otrohet. Dessutom - om jag inte fick ha nära och djupa kontakter med andra människor skulle jag få klaustrofobi. Det är inte precis som att nära relationer är ett nollsummespel, där man bara kan ha det med en åt gången. Att man kan tala om allt med sin partner innebär inte att man inte kan tala om något med någon annan.

Mattias S sa...

Samma här. :)