söndag, januari 03, 2010

Bristfällig sexualundervisning, eller kroppsundervisning öht...

En fråga som jag stött på några gånger som jag brukar reagera på och som jag rent av tror att jag tagit upp här på bloggen tidigare läste jag iaf idag igen hos Linn Heed i Aftonbladet.

Fråga: Hej Linn! Ibland när jag är intim med min flickvän får jag stånd och efter en stund kommer någon vätska upp ur min penis.
Vad är det för något? Kan jag göra något för att undvika den?
Det är väldigt jobbigt att bli våt där nere och det blir bara kladdigt. Oerhört tacksam för svar.
Anonym

Linn svarar: Vätskan är den så kallade försatsen, som ser till att vidga, smörja och rengöra urinröret inför eventuellt kommande utlösning. Den fungerar även utmärkt som ett kroppseget glidmedel.
Försatsen är en helt naturlig följd av att du blir sexuellt upphetsad och får stånd.
Mängden varierar från man till man. Vissa har en riklig produktion, vilket är vanligare bland yngre killar, andra har knappt någon synbar försats.
Försök att inte se det som ett problem, utan som en tillgång. Försatsen gör det faktiskt skönare både för dig och din flickvän.
Att man inte känner till en sån sak tycker jag är rätt galet. Men så började jag tänka efter och kom på att det finns ganska mycket som jag tycker vi borde lära oss angående våra egna kroppar öht. Vi får ganska dålig information kring hur saker och ting fungerar och vad vi ska tänka på och så gällande många saker. När jag gick i högstadiet fick jag pungvred och fattade först ingenting. Sen fick jag reda på att det var ganska vanligt i den åldern och om jag känt till symptomen tidigare hade det varit lättare åtgärdat.
Jag minns också att jag hade en inflammerad bröstkörtel eller nått och det kom ut vätska från mitt ena bröst. Jag fattade ju ingenting och tyckte det var asskämigt men gick till slut till skolsköterskan och pratade om det och det var ingen fara.
Det finns många fler exempel på sånt här som jag tycker man liksom borde veta mer om rent allmänt, men inte gör. Det är något jag skulle vilja se utökat på skolans biologilektioner.
Är det rimligt att jag vet, eller har iaf vetat, namnet på 100 olika växter i skogen men har inte ens en grundläggande förståelse för hur mina egna bröstkörtlar fungerar?

Update: I mitt sidospår så glömde jag av att klaga på Linn Heed, för när hon säger "Försatsen gör det faktiskt skönare både för dig och din flickvän" så fortsätter hon måla upp den där bilden av det där sexet som är skönast. Det finns fall där försatsen gör det mindre skönt, där den varken gör till eller från och fall där den gör det skönare. Att hon som expert hela tiden talar om vad som "faktiskt" gör saker och ting skönare tycker jag faktiskt inte är okej.

1 kommentar:

Grovt Initiativ sa...

Eventuellt too much info-kuriosa: Jag får själv noll och inget av det där så det syns eller känns. Det gjorde att jag länge trodde försats var nån slags myt. Kanske inte så konstigt eftersom det, precis som du säger, inte snackas om så mycket och det enda sammanhanget jag läste om det var i porrnoveller av det sämre skrivna slaget.